Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zmodernizują fragment magistrali węglowej. Szlak kolejowy ma już 90 lat!

Piotr Ciastek
Piotr Ciastek
Zmodernizują fragment magistrali węglowej. Szlak kolejowy ma już 90 lat!
Zmodernizują fragment magistrali węglowej. Szlak kolejowy ma już 90 lat! Szymon Grochowski/PKP
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują kolejną inwestycję i podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej odcinka Nakło Śląskie – Kalina (Herby Nowe). Projekt za 25 mln zł jest dofinansowany z funduszy UE. W ostatnich dniach obchodzono też 90-lecie istnienia trasy.

Dokumentacja projektowa poprzedza inwestycję, której efektem będą lepsze podróże i przewóz towarów między Nakłem Śląskim a Herbami Nowymi, czyli efektywniejsze przewozy kolejowe na linii nr 131 z południa na północ Polski. Przygotowywana inwestycja jest ważna dla poprawy przewozów towarowych w stronę Lublińca i Kluczborka, Inowrocławia, Bydgoszczy oraz Gdańska i Gdyni. Realizacja projektu zwiększy możliwości przyjaznego środowisku transportu kolejowego.

– Przeprowadzana w ramach Krajowego Programu Kolejowego modernizacja dawnej Magistrali Węglowej to inwestycja w polską gospodarkę. Poprawa parametrów technicznych linii na odcinku Nakło Śląskie – Herby Nowe umożliwi szybszy transport towarów. Zyskają również pasażerowie, którzy po zakończeniu modernizacji skorzystają z nowych przystanków i odnowionych peronów. Przy wsparciu środków europejskich budujemy kolej komfortową, bezpieczną i przewidywalną – powiedział Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

W dokumentacji przewidziano nowy przystanek – Tarnowskie Góry Osada Jana między Nakłem Śląskim a Tarnowskimi Górami, który zwiększy dostęp do kolei. Z myślą o pasażerach opracowane mają być przebudowy stacji: Nakło Śląskie, Tarnowskie Góry, Kalety, Boronów oraz przystanków: Miasteczko Śląskie i Strzebiń. Planowany standard to wyższe jasno oświetlone perony, wyposażone w wiaty i ławki oraz czytelne oznakowanie i tablice informacyjne. Osobom o ograniczonej możliwości poruszania się dostęp do pociągów mają zapewniać windy i pochylnie.

– Linia kolejowa nr 131 prowadząca z południa na północ kraju łączy pięć województw. Dzięki inwestycjom PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zapewni sprawniejsze podróże oraz przewozy towarów. Inwestycje realizowane i przygotowywane m.in. na odcinku Nakło Śląskie Herby Nowe z udziałem środków unijnych sprzyjają rozwojowi gospodarki i wzmacniają rolę kolei jako ekologicznego i konkurencyjnego środka transportu – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Zakres projektu obejmuje ponad 80 km torów i sieci trakcyjnej. Planowane prace mają pozwolić na szybszą jazdę składów pasażerskich do 140, a towarowych do 120 km/h. Przewidziane są nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, które przy realizacji inwestycji zwiększą przepustowość linii – będzie mogło kursować więcej pociągów. Uwzględniono przyszłą budowę nowych przejść pod torami w stacji Nakło Śląskie i Kalety, przebudowę lub remont 56 obiektów inżynieryjnych. Serowanie ruchem ma być z Lokalnego Centrum Sterowania w Tarnowskich Górach, wyposażonego w nowoczesny system komputerowy. W zakres projektu wchodzi zwiększenie bezpieczeństwa na 6 przejazdach kolejowo-drogowych.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z firmą Systra S.A. umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania „LOT B – Prace na linii kolejowej 131 na odcinku Nakło Śląskie (km 29,000) – Kalina (km 66,800) realizowanego w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”. Wartość prac to ponad 25 mln zł netto. Dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac projektowych planowane jest na koniec 2023 roku. W kolejnych latach będzie możliwa realizacja robót.

Na następnych dwóch odcinkach: Kalina (Herby Nowe) – Rusiec Łódzki oraz Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice już od 2020 r. postępuje przebudowa torów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Prace umożliwią przejazd pociągów pasażerskich z prędkością do 140 km/h, a towarowych do 120 km/h. Zwiększy się komfort podróżnych na stacjach: Herby Nowe, Chorzew Siemkowice, Rusiec Łódzki, Chociw Łaski, Kozuby, Zduńska Wola Karsznice Południowe, Zduńska Wola Karsznice oraz przystanku Siedlce Łaskie. Zakończenie robót planowane jest w 2023 r.

90 lat magistrali węglowej

W piątek 3 września w Herbach Nowych odbyły się uroczyste obchody 90-lecia oddania do użytku Magistrali Węglowej. Uroczysta Msza Święta odbyła się tam gdzie 90 lat temu otwarcie trasy świętowali nasi przodkowie. W obchodach uczestniczył m.in. poseł Andrzej Gawron.

- Dziękuję kolejarskiej Solidarności za organizację wydarzenia, a szczególnie Panu Stanisławowi Kokot za inicjatywę ustawienia krzyża z szyn wyprodukowanych w 1930 roku, który przypominać będzie zdarzenia sprzed 90 lat, ale będzie również dowodem wdzięczności dla wszystkich, którzy budowali magistralę kolejową - dziękował po uroczystościach poseł Andrzej Gawron.

Magistrala Węglowa zwana również „węglówką” została wybudowana w latach 1926–1933. Trasa kolejowa miała duże znaczenie gospodarcze, bowiem łączyła zagłębie węglowe Górnego Śląska z Gdynią. Jak na ówczesne czasy była to największa oraz najnowocześniejsza inwestycja II Rzeczypospolitej. Budowniczym linii kolejowej był polski inżynier Józef Nowkuński, odpowiedzialny za inwestycje prowadzone w Polsce i Rosji, gdzie ukończył studia w Instytucie Inżynierii Kolejowej.

Postać inżyniera Nowkuńskiego, jak i historia powstania Magistrali Węglowej, jest ważna dla miłośników historii kolei w Polsce. W 1993 r. na dworcu w Herbach Nowych, miejscowości będącej na trasie „węglówki”, otworzono Salę Tradycji Magistrali Węglowej Śląsk – Porty im. inż. Józefa Nowkuńskiego. Zaprezentowano w niej najważniejsze eksponaty związane z historią drogi żelaznej.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lubliniec.naszemiasto.pl Nasze Miasto