Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wiadukt w Lublińcu już zamknięty. Przeprawa nad torami na DW 906 będzie nieczynna do 2025 roku

Piotr Ciastek
Piotr Ciastek
Od 8.30 w czwartek 1 czerwca wiadukt w ciągu drogi wojewódzkiej nr 906 w Lublińcu jest zamknięty. Po jego wyburzeniu i postawieniu nowego, kierowcy pojadą tędy dopiero w 2025 roku.

Wykonawca inwestycji punktualnie o 8.30 zamknął dla ruchu wiadukt nad torami kolejowymi w Lublińcu, w ciągu DW 906. Wiadukt zostanie teraz rozebrany, a w jego miejscu powstanie nowy obiekt.

W czasie trwania inwestycji obowiązywać będzie komunikacja zastępcza z wyznaczonymi przystankami tymczasowymi z obydwu stron dojazdu do wiaduktu oraz pośrednie na terenie miasta.

Na czas remontu zostanie wprowadzona zmiana w organizacji ruchu:

  • Ruch samochodowy: kierowany będzie drogami wojewódzkimi 906 i 905 a potem krajowymi nr 46 i 11.
  • Ruch pieszych: w godzinach od 6.00 do 22.00 ma zostać zapewnione kursowanie zastępczej komunikacji zbiorowej busami.
  • Ruch rowerowy: zostanie skierowany na najbliższy przejazd kolejowy w ciągu ul. Częstochowskiej i dalej ulicami: Podmiejską, Częstochowską, Paderewskiego, Plebiscytową i Cmentarną.

Komunikacja zastępcza

Zaplanowano dwie trasy komunikacji zastępczej po których będą kursowały busy komunikacji zastępczej zarówno w kierunku do Centrum jak i w kierunku do Koszęcina:

Przystanki na trasie przez ul. Częstochowską w kierunku do Centrum:

  • ul. Powstańców Śl. przy sklepie Kasy fiskalne „Jantar”- przystanek początkowy,
  • Lubliniec Klonowa (ul. Klonowa),
  • Lubliniec Rondo Wł. Opolczyka (ul. Częstochowska),
  • Lubliniec Aleja Solidarności (Al. Solidarności),
  • Lubliniec Przedszkole (ul. Powstańców),
  • ul. Powstańców Śl. przy Cmentarzu parafialnym - przystanek końcowy.

Przy jeździe w kierunku Koszęcina kolejność przystanków jest odwrotna tj. przystanek przy ul. Powstańców przy Cmentarzu parafialnym będzie przystankiem początkowym itd.

Przystanki na trasie przez ul. Droniowicką w kierunku do Centrum:

  • ul. Powstańców Śl. przy sklepie Kasy fiskalne „Jantar”- przystanek początkowy,
  • Lubliniec Powstańców Śl. (ul. Powstańców Śl),
  • ul. Droniowiczki przy skrzyżowaniu z ul. Czarnoleską,
  • Lubliniec Szkoła Podstawowa Nr 2 (ul. Droniowicka),
  • Lubliniec Stalmacha (ul. Stalmacha),
  • ul. Powstańców Śl. przy Cmentarzu parafialnym - przystanek końcowy.

Przy jeździe w kierunku Koszęcina kolejność przystanków jest odwrotna tj. przystanek przy ul. Powstańców przy Cmentarzu parafialnym będzie przystankiem początkowym itd.

Zmiany w organizacji ruchu

Na czas remontu zostanie wprowadzona zmiana w organizacji ruchu:

  • Ruch samochodowy: drogami wojewódzkimi 906 i 905 a potem krajowymi 46 i 11.
  • Ruch pieszych: w godzinach od 6.00 do 22.00 ma zostać zapewnione kursowanie zastępczej komunikacji zbiorowej busami.
  • Ruch rowerowy: zostanie skierowany na najbliższy przejazd kolejowy w ciągu ul. Częstochowskiej i dalej ulicami: Podmiejską, Częstochowską, Paderewskiego, Plebiscytową i Cmentarną.

Istniejący wiadukt został wybudowany w 1975 r. Jego zasadniczy remont wykonany był w 1988 r. Jest już wyeksploatowany technicznie stąd decyzja o jego rozbiórce, bowiem naprawy nie mają sensu ekonomicznego.

Podstawowe parametry techniczne nowego wiaduktu:

  • kategoria drogi na obiekcie: droga wojewódzka,
  • klasa drogi na obiekcie: droga klasy G,
  • ilość przęseł: 5,
  • rozpiętości teoretyczne przęseł: 18,5 + 15,5 + 73,5 + 15,5 + 18,5 = 141,5 m
  • długość całkowita: 174,9 m,
  • szerokość całkowita: 15,2 m (przęsło łukowe) i 13,8 m (przęsła belkowe),
  • szerokość całkowita jezdni: 7,8 m,
  • szerokość chodnika i ścieżki rowerowej: 3,1 m,
  • kąt skrzyżowania obiektu z przeszkodą 59,2 – 65,6°.

Ze względu na technologię prac rozbiórkowych, w celu skrócenia czasu realizacji robót budowlanych, zaprojektowano budowę nowego wiaduktu drogowego w postaci stalowego przęsła łukowego z jazdą dołem (w części nadtorowej) oraz dwuprzęsłowych, ciągłych ustrojów belkowo-płytowych na dojazdach do łuku.

Przęsło nadtorowe wykonane zostanie w formie dwóch stalowych łuków o konstrukcji skrzynkowej, ze ściągiem blachownicowym, połączonych wzajemnie stalowymi stężeniami rurowymi o układzie krzyżowym.

Długość teoretyczna każdego z łuków wynosi 73,5 m, długość całkowita 76,2 m i wysokość 13,39 m. Do łuków, za pomocą wieszaków w układzie pionowym, podwieszona będzie stalowa konstrukcja pomostu z płytą żelbetową sprężoną podłużnie. Przęsło łukowe oparto za pośrednictwem łożysk garnkowych na masywnych, żelbetowych filarach ścianowych, posadowionych pośrednio za pomocą żelbetowych, wielkośrednicowych pali fundamentowych.

Umowa na rozbiórkę istniejącego obiektu i budowę nowego została podpisana 22 grudnia 2022 roku. Wyłoniony w przetargu wykonawca firma Banimex z Będzina ma zrealizować wszystkie prace do 22 lutego 2025 roku. Koszt inwestycji to 42 mln zł.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lubliniec.naszemiasto.pl Nasze Miasto