Wykonawca inwestycji punktualnie o 8.30 zamknął dla ruchu wiadukt nad torami kolejowymi w Lublińcu, w ciągu DW 906. Wiadukt zostanie teraz rozebrany, a w jego miejscu powstanie nowy obiekt.
W czasie trwania inwestycji obowiązywać będzie komunikacja zastępcza z wyznaczonymi przystankami tymczasowymi z obydwu stron dojazdu do wiaduktu oraz pośrednie na terenie miasta.
Na czas remontu zostanie wprowadzona zmiana w organizacji ruchu:
- Ruch samochodowy: kierowany będzie drogami wojewódzkimi 906 i 905 a potem krajowymi nr 46 i 11.
- Ruch pieszych: w godzinach od 6.00 do 22.00 ma zostać zapewnione kursowanie zastępczej komunikacji zbiorowej busami.
- Ruch rowerowy: zostanie skierowany na najbliższy przejazd kolejowy w ciągu ul. Częstochowskiej i dalej ulicami: Podmiejską, Częstochowską, Paderewskiego, Plebiscytową i Cmentarną.
Komunikacja zastępcza
Zaplanowano dwie trasy komunikacji zastępczej po których będą kursowały busy komunikacji zastępczej zarówno w kierunku do Centrum jak i w kierunku do Koszęcina:
Przystanki na trasie przez ul. Częstochowską w kierunku do Centrum:
- ul. Powstańców Śl. przy sklepie Kasy fiskalne „Jantar”- przystanek początkowy,
- Lubliniec Klonowa (ul. Klonowa),
- Lubliniec Rondo Wł. Opolczyka (ul. Częstochowska),
- Lubliniec Aleja Solidarności (Al. Solidarności),
- Lubliniec Przedszkole (ul. Powstańców),
- ul. Powstańców Śl. przy Cmentarzu parafialnym - przystanek końcowy.
Przy jeździe w kierunku Koszęcina kolejność przystanków jest odwrotna tj. przystanek przy ul. Powstańców przy Cmentarzu parafialnym będzie przystankiem początkowym itd.
Przystanki na trasie przez ul. Droniowicką w kierunku do Centrum:
- ul. Powstańców Śl. przy sklepie Kasy fiskalne „Jantar”- przystanek początkowy,
- Lubliniec Powstańców Śl. (ul. Powstańców Śl),
- ul. Droniowiczki przy skrzyżowaniu z ul. Czarnoleską,
- Lubliniec Szkoła Podstawowa Nr 2 (ul. Droniowicka),
- Lubliniec Stalmacha (ul. Stalmacha),
- ul. Powstańców Śl. przy Cmentarzu parafialnym - przystanek końcowy.
Przy jeździe w kierunku Koszęcina kolejność przystanków jest odwrotna tj. przystanek przy ul. Powstańców przy Cmentarzu parafialnym będzie przystankiem początkowym itd.
Zmiany w organizacji ruchu
Na czas remontu zostanie wprowadzona zmiana w organizacji ruchu:
- Ruch samochodowy: drogami wojewódzkimi 906 i 905 a potem krajowymi 46 i 11.
- Ruch pieszych: w godzinach od 6.00 do 22.00 ma zostać zapewnione kursowanie zastępczej komunikacji zbiorowej busami.
- Ruch rowerowy: zostanie skierowany na najbliższy przejazd kolejowy w ciągu ul. Częstochowskiej i dalej ulicami: Podmiejską, Częstochowską, Paderewskiego, Plebiscytową i Cmentarną.
Istniejący wiadukt został wybudowany w 1975 r. Jego zasadniczy remont wykonany był w 1988 r. Jest już wyeksploatowany technicznie stąd decyzja o jego rozbiórce, bowiem naprawy nie mają sensu ekonomicznego.
Podstawowe parametry techniczne nowego wiaduktu:
- kategoria drogi na obiekcie: droga wojewódzka,
- klasa drogi na obiekcie: droga klasy G,
- ilość przęseł: 5,
- rozpiętości teoretyczne przęseł: 18,5 + 15,5 + 73,5 + 15,5 + 18,5 = 141,5 m
- długość całkowita: 174,9 m,
- szerokość całkowita: 15,2 m (przęsło łukowe) i 13,8 m (przęsła belkowe),
- szerokość całkowita jezdni: 7,8 m,
- szerokość chodnika i ścieżki rowerowej: 3,1 m,
- kąt skrzyżowania obiektu z przeszkodą 59,2 – 65,6°.
Ze względu na technologię prac rozbiórkowych, w celu skrócenia czasu realizacji robót budowlanych, zaprojektowano budowę nowego wiaduktu drogowego w postaci stalowego przęsła łukowego z jazdą dołem (w części nadtorowej) oraz dwuprzęsłowych, ciągłych ustrojów belkowo-płytowych na dojazdach do łuku.
Przęsło nadtorowe wykonane zostanie w formie dwóch stalowych łuków o konstrukcji skrzynkowej, ze ściągiem blachownicowym, połączonych wzajemnie stalowymi stężeniami rurowymi o układzie krzyżowym.
Długość teoretyczna każdego z łuków wynosi 73,5 m, długość całkowita 76,2 m i wysokość 13,39 m. Do łuków, za pomocą wieszaków w układzie pionowym, podwieszona będzie stalowa konstrukcja pomostu z płytą żelbetową sprężoną podłużnie. Przęsło łukowe oparto za pośrednictwem łożysk garnkowych na masywnych, żelbetowych filarach ścianowych, posadowionych pośrednio za pomocą żelbetowych, wielkośrednicowych pali fundamentowych.
Umowa na rozbiórkę istniejącego obiektu i budowę nowego została podpisana 22 grudnia 2022 roku. Wyłoniony w przetargu wykonawca firma Banimex z Będzina ma zrealizować wszystkie prace do 22 lutego 2025 roku. Koszt inwestycji to 42 mln zł.
Sonda - Czy Polacy chcą amerykańskiej elektrowni atomowej w Polsce?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?