Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tunel pod torami kolejowymi w Lublińcu coraz bliżej. Ma zlikwidować uciążliwe korki w mieście

Piotr Ciastek
Piotr Ciastek
Tunel pod torami kolejowymi w Lublińcu coraz bliżej. Ma zlikwidować uciążliwe korki w mieście
Tunel pod torami kolejowymi w Lublińcu coraz bliżej. Ma zlikwidować uciążliwe korki w mieście arc Urząd Miejski w Lublińcu
Kolejne spotkanie w sprawie budowy tunelu pod przejazdem kolejowym w Lublińcu powoli przybliża miasto do realizacji tej wyczekiwanej przez mieszkańców inwestycji. Codzienne podróże ulicą Częstochowską przez zamykany wielokrotnie przejazd to dla kierowców udręka. Budowa tunelu ma to zmienić.

W piątek, 10 września, w Urzędzie Miejskim w Lublińcu, odbyło się spotkanie z udziałem dyrektora PKP PLK Zakładu Linii Kolejowych w Częstochowie Helmuta Klabisa oraz posła na Sejm RP Andrzeja Gawrona, dotyczące koncepcji wybudowania tunelu przy ul. Częstochowskiej, który udrożni ruch drogowy w mieście i zlikwiduje korki na ul. Paderewskiego i ul. Częstochowskiej.

- Przejazd kolejowy przy ul. Częstochowskiej jest największym przejazdem w naszym mieście, liczy aż 4 tory, co wpływa bezpośrednio na częstotliwość opuszczania szlabanów i niezadowolenie kierowców oczekujących na przejazd, którzy w momentach największego natężenia ruchu, doświadczają sytuacji kilkukrotnego zamknięcia przejazdu - przypomina w relacji ze spotkania wiceburmistrz Lublińca Anna Jonczyk-Drzymała.

Autorzy koncepcji, która została przygotowana na zlecenie burmistrza Lublińca, zaproponowali na pierwszym etapie swoich prac kilka rozwiązań. Docelowo miasto wybrało koncepcję, która ma być najłatwiejsza i najtańsza w realizacji, a to z uwagi na ominięcie terenów zabudowanych budynkami mieszkalnymi przy ul. Częstochowskiej i Paderewskiego.

Będzie tunel w kształcie litery "U"

Jak poinformowała wiceburmistrz Lublińca, projektanci zaproponowali wybudowanie tunelu w kształcie litery „U”, na działkach należących w dużej mierze do Skarbu Państwa, którymi zarządza obecnie PKP Oddział Nieruchomości w Katowicach. Wzdłuż jezdni zaprojektowano ścieżkę pieszo-rowerową o długości około 400 metrów. Słabą stroną tego rozwiązania jest wydłużenie drogi pieszym i rowerzystom, dlatego miasto będzie się starało dążyć na etapie opracowania dokumentacji technicznej, do tego aby bezpośrednio pod przejazdem wybudować przejście podziemne z windami po obu stronach przejazdu. Bliska odległość przejazdu od zabudowań mieszkalnych uniemożliwi wybudowanie przejścia podziemnego dla rowerzystów i osób niepełnosprawnych. Stąd oprócz tradycyjnych schodów, miasto wskazało podczas spotkania na potrzebę wybudowania wind.

Przygotowanie koncepcji projektowo-kosztorysowej jest pierwszym etapem potężnej i wieloletniej inwestycji. - Ponieważ obiekt tunelu został zaprojektowany w dużej mierze na gruntach, którymi zarządza PKP, a potrzeba budowy tego typu obiektu w naszym mieście wiąże się bezpośrednio z utrudnieniami generowanymi przez transport kolejowy, zasadnym jest, aby zadanie zostało wpisane do Krajowego Programu Kolejowego na lata 2023-2027. W związku z powyższym, będziemy wnioskować do PKP PLK S.A o uwzględnienie tej inwestycji i zrealizowanie z Krajowego Programu Kolejowego, przy wsparciu naszego miasta w wymiarze, na jaki pozwoli nam prawo oraz sytuacja finansowa naszego samorządu - zapowiada Anna Jonczyk -Drzymała.

Jakie będą koszty tej inwestycji?

Koszt koncepcji projektowo-kosztorysowej to kwota 50 tys. złotych, która została poniesiona z miejskiego budżetu. Szacowany koszt profesjonalnej dokumentacji budowlanej, zdaniem wydziału merytorycznego lublinieckiego Urzędu, wyniesie około 1 milion złotych. Koszt inwestycji wyceniono na kwotę 70 mln zł brutto, w oparciu o ceny obowiązujące w pierwszym kwartale tego roku. Obserwując jednak dynamicznie zmieniające się ceny w sektorze gospodarczym, miasto obawia się, że ostateczna kwota będzie znacznie wyższa.

- W trakcie spotkania przedstawiliśmy swoje obawy oraz proponowany przez nas sposób zrealizowania tej jakże długo wyczekiwanej inwestycji, posłowi na Sejm RP Andrzejowi Gawronowi, mając nadzieję, że okaże nam pomoc i wsparcie w tak ważnym dla miasta projekcie - stwierdziła wiceburmistrz miasta.

Poseł Andrzej Gawron zadeklarował pomoc w zorganizowaniu spotkania burmistrza Lublińca z Prezesem Zarządu PKP PLK S.A w Ministerstwie Infrastruktury, na którym będzie możliwość omówienia projektu przebudowy przejazdu i szansy jego realizacji w ramach Krajowego Programu Kolejowego.

Mniej korków w Lublińcu?

Koncepcja tunelu na ulicy Częstochowskiej zarekomendowana przez miasto, mocno przypomina propozycję, którą w 2019 roku wysunął Jerzy Orszulak, radny powiatu lublinieckiego wraz Adamem bielą, który stworzył wizualizację tego pomysłu.

– To nowatorski pomysł, który nie zakłada budowy wiaduktu lecz podziemną przeprawę pod torami kolejowymi. Ponadto ta koncepcja nie powoduje wyburzeń budynków i nie przewiduje poważniejszych utrudnień dla osób tam mieszkających – mówił w 2019 Jerzy Orszulak.

Miasto podkreśla, że po likwidacji tego przejazdu udrożniony zostanie ruch samochodowy i znikną korki, na które najbardziej narzekają zmechanizowani uczestnicy ruchu. Na razie nie wiadomo, kiedy inwestycja miałaby zostać zrealizowana.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lubliniec.naszemiasto.pl Nasze Miasto