O potrzebie montażu progu zwalniającego na ulicy Biała Kolonia pisaliśmy już we wrześniu ubiegłego roku. Mieszkańcy skarżyli się na rozwijające nadmierną prędkość pojazdy. W sprawie interweniował radny powiatu Julian Werner. Starostwo obiecało wtedy, że taka instalacja powstanie.
W tym tygodniu władze powiatu poinformowały, że próg zwalniający na ulicy Biała Kolonia od skrzyżowania z ulicą Piaskową do granicy lasu został zamontowany.
- Liczymy na to, że podjęte przez nas działania przyczynią się do wzrostu bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego w tym rejonie Lublińca – mówi starosta Joachim Smyła.
Próg zwalniający receptą na piratów drogowych?
Przypomnijmy, że w czwartek 2 września Naczelnik Wydziału Komunikacji, Drogownictwa i Transportu Starostwa Powiatowego w Lublińcu Marek Wręczycki poinformował, że w ciągu ulicy Biała Kolonia w Lublińcu zamontowany zostanie jeden próg zwalniający, a dokładnie pomiędzy skrzyżowaniami z ul. Piaskową i Leśną pomiędzy posesjami nr 58 i 71.
– Niestety, montaż kolejnych progów na odcinku ul. Biała Kolonia w kierunku granicy lasu nie będzie możliwy, ponieważ rodzaj nawierzchni (destrukt) nie spełnia odpowiednich norm umożliwiających instalację progów - w przeciwieństwie do asfaltowej warstwy położonej w miejscu zatwierdzonego montażu - tłumaczył wtedy radny Werner.
Nie wszystkim jednak pomysł montowania progów zwalniających przypadł do gustu. W komentarzach pod opublikowaną w portalu społecznościowym informacją w sprawie zgody starostwa na montaż progu pojawiły się też głosy powątpiewające w skuteczność tego typu rozwiązania.
- Pytanie, czy instalacja progów to jedyna możliwość poprawy bezpieczeństwa? - dociekał pan Marcin.
Radny odpowiedział na uwagi internautów. – Uważam, że w przypadku tej lokalizacji tak. To jest wąska ulica osiedlowa, brak miejsca np. na wysepkę. Ale odcinek jest prosty i często dochodzi do przekraczania prędkości, co przy gęstej zabudowie i braku chodników stanowi jednak duże zagrożenie – wyjaśnił Julian Werner. Tłumaczył też, że lepiej znosić niedogodności związane z przejeżdżaniem przez próg, niż czekać na nieszczęście, do którego może dojść.
Podczas, gdy w Polsce progów zwalniających przybywa, w innych państwach europejskich tendencja jest odwrotna. Zastępowane są zwężeniami, czy też szykanami, a powodów takiego stanu rzeczy może być wiele. Od troski o zawieszenie, po troskę o środowisko, gdyż hamujące samochody zwiększają stężenie szkodliwych pyłów. W wypadku ulicy Biała Kolonia, jak przekonuje radny, inne rozwiązanie niż próg nie mogło zostać zastosowane.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?