Rodzinna atmosfera, kameralność wielkość grup i metody pracy, to coś co wyróżnia.
Dlaczego właśnie pedagogika Planu Daltońskiego fascynuje nas od lat i dlaczego daję takie znakomite efekty edukacyjne u naszych Stumilowych dzieci ?
Dzieje się tak dlatego że;
W podejściu do dziecka eksponowana jest jego podmiotowość bazująca na swobodzie jego działania w omówionym wcześniej z dzieckiem ramach. W edukacji dzieci kierujemy się potrzebami, uzdolnieniami, potencjałem rozwojowym i zainteresowaniami . Stawiamy dziecku wyzwania na miarę jego możliwości co powoduje, że czuje się ono kompetentne, ma poczucie zadowolenia i dumy , gdyż samodzielnie potrafi wykonać różne czynności i działania. Dziecko wdrażane jest do działania samodzielnego oraz grupie i zespołach. Z biegiem czasu i dorastania dzieci planują swoje działania na cały tydzień. Brzmi dość poważnie. Ale ten nurt nauki, daje takie możliwości . To kwestia organizacji przestrzeni i pracy.
NAUCZYCIEL
Tworzy atmosferę bezpieczeństwa, spokoju, porządku oraz radości. Nauczyciel jest dostępny dla dziecka, aby w razie potrzeby je wspomóc lub zachęcić do działania. Organizuje uporządkowaną i harmonijną przestrzeń edukacyjną, które daje dziecku inspirację do spokojnej i bezpiecznej zabawy, nauki, pracy. Nauczyciel jest przewodnikiem dzieci.
OTOCZENIE
Wizualizacja w Palnie Daltońskim ogrywa kluczową role. Pozwala na lepsze zrozumienie i przyswojenie treści przez dzieci. Wizualizujmy dzieciom ich obecności , plan dnia , pojęcie czasu , dni tygodnia, pory roku , zadania do wykonania. Poprzez użycie kolorów lub prostych obrazków, możemy przedstawić wiele elementów edukacji małego dziecka. Dzieci stają się z czasem współuczestnikami procesu edukacyjnego.
Jednak aby zagwarantować sukces przy realizacji tej koncepcji musimy wykształcić
w sobie nawyk stosowania naczelnej zasady metody daltońskiej, która brzmi:
„... nauczycielowi oraz rodzicom nie wolno robić niczego, co dziecko potrafi zrobić samo”.
Poprzez zachęcanie do samodzielności
budujemy wiarę w umiejętności dziecka , Poprzez zachęcanie do współpracy, kształtujemy
poszanowanie zdania wszystkich oraz przekonanie, że razem możemy więcej i szybciej. Naukę odpowiedzialności dzieci zdobywają planując zadania oraz je realizując w wyznaczonym przez siebie czasie. autorefleksja natomiast jako ostatni filar , daje wiedzę dziecku o tym co potrafi dobrze a nad czym musi popracować, co lubi a czego nie.
Korzyści jakie widzimy z wdrożenia koncepcji Pedagogiki Daltońskiej to że :
- integracja zachodzi w obrębie całej społeczności przedszkolnej , nie tylko wśród najbliższych kolegów (podczas pracy w parach, zespołach, pracują̨ „każdy z każdym”, uczą̨ się̨ empatii, koleżeństwa, umiejętnej współpracy), rozwijają̨ umiejętność nawiązywania kontaktów z innymi,
- Dzieci samodzielnie rozwiązują̨ problemy, w przypadku nierozwiązania problemu potrafią̨ szukać pomocy np. u kolegów, osoby dorosłej (np. nauczyciela),
- dzięki samodzielnej pracy dzieci odkrywają̨ swoje możliwości i pragnienia, nie boją się nowych wyzwań
- współdziałając w zespole dziecko czuje się zobowiązane do wykonania powierzonych mu zadań (w ciągu tygodnia wyznaczane są przez nauczyciela zadania, które dziecko wykonuje według swojego planu, zgodnie z omówioną wcześniej i przedstawioną instrukcją ),
- przedszkolaki wyrabiają̨ w sobie umiejętność planowania czasu oraz poczucie odpowiedzialności, dokładności i systematyczności,
- potrafią̨ pracować z instrukcją wykonania zadania. Instrukcja jest opisowa, lub wizualna zgodnie z potrzebami dzieci. Zasada jest podobna, jak budowanie z klocków LEGO małymi etapami do osiągniecia efektu końcowego.
- dzieci zdobyte umiejętności przenoszą̨ na grunt domowy, co skłania rodziców do podjęcia większej współpracy z nauczycielami,
- rodzice nabywają̨ umiejętność obdarzania dzieci zaufaniem, pozwalają na większą niezależność, nie wyręczają dzieci.
dzieci wiedzą, że nie z każdym muszą się przyjaźnić, ale powinny umieć z każdym współpracować i każdego szanować.
Dla naszego grona Praca w nurcie Pedagogiki Daltońskiej to czysta przyjemność gdyż od 9 lat lat widzimy jakie daję znakomite efekty w postaci szczęśliwych i mądrych dzieci i dumnych ze swych pociech Rodziców. Zgodnie z ideą Helen Parkhurst – twórczyni tego nurtu, jeśli świadomie edukujemy dzieci to kształtujemy w nich cechy pożądane u człowieka we współczesnym świecie. Któż nie chciałby wychować dziecka na samodzielnego , odpowiedzialnego i współpracującego młodego człowieka, zdolnego do refleksji?
Wybór przedszkola, to ważna inwestycja w jego przyszłość.
Więcej informacji:
Insta;
lubiestumilowylas
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?