Czy to w Lublińcu, czy gdziekolwiek indziej, podatek śmieciowy wciąż budzi kontrowersje

AKC
Wciąż trwa zamieszanie wokół podatku śmieciowego. Że trzeba płacić, to oczywiste. Ale czy wszyscy, miesięcznie czy kwartalnie i czy jest szansa na jakiekolwiek ulgi - pytań jest wiele.

Pierwszą rzeczą jaką należy wyjaśnić to, że podatek śmieciowy nie jest wymysłem gmin, ale odgórnie narzuconą normą, którą niestety muszą wprowadzić.

Teoretycznie od gmin zależy wysokość stawki za wywóz śmieci, ale nie do końca. Kwoty te są bowiem wyliczane na podstawie wnikliwych analiz i kalkulacji, związanych z kosztami transportu śmieci, ich segregacją itd.

To również gminy przejmą wszystkie obowiązki dotyczące gospodarowania odpadami komunalnymi, ale co ważne - tylko w stosunku do nieruchomości zamieszkałych. Oznacza to, że zmiany nie będą dotyczyć podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, lokali handlowych, gastronomicznych, punktów usługowych, ale także domów letniskowych wykorzystywanych wyłącznie w celach rekreacyjnych.

W tym przypadku zostanie po staremu. Właściciele tych obiektów zobowiązani będą we własnym zakresie zapewnić odbiór odpadów poprzez zawarcie umowy z firmą zajmującą się odbiorem śmieci.

Kolejną niewykle ważną informacją rzeczą jest złożenie deklaracji o wysokości opłaty w Urzędzie Miejskim w Lublińcu do dnia 31 grudnia 2012 r. Jeśli jeszcze nie otrzymaliście formularza deklaracji, można go pobrać ze strony lubliniec.pl lub w Biurze Podawczym Urzędu Miasta.

W przypadku budynków spółdzielni mieszkaniowych deklarację składa zarząd spółdzielni mieszkaniowej, a w przypadku wspólnot, w których ustanowiony jest zarząd - osoby go sprawujące.

Obowiązek ten nie dotyczy zatem najemców lokali mieszkalnych w zasobach gminy, TBS-ach lub prywatnych budynkach, członków wspólnot mieszkaniowych posiadających zarząd, członków spółdzielni mieszkaniowych.

W deklaracji należy określić, czy zamierzamy gromadzić i oddawać odpady w sposób selektywny, czy wyposażymy nieruchomość we własny kompostownik, czy posiadamy własne pojemniki na odpady zmieszane i w jakie pojemniki chcemy wyposażyć nieruchomość.

Poza tym należy też określić liczbę osób zamieszkujących gospodarstwo. Wiek domowników nie ma tutaj znaczenia. Na tej podstawie wyliczamy bowiem wysokość opłaty miesięcznej i kwartalną kwotę do zapłaty.

Przypomnijmy, że w Lublińcu w przypadku segregowania śmieci zapłacimy miesięcznie 9,50 zł od osoby. W przeciwnym razie kwota ta wyniesie 19 zł. Tych, których kusi, by nieco nagiąć prawdę i zaoszczędzić kilka złotych ostrzegamy - w przypadku nie złożenia deklaracji lub uzasadnionych wątpliwości, że podane w niej dane nie są prawdziwe, wydana zostanie decyzja administracyjna o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami. W konsekwencji za śmieci zapłacimy jeszcze więcej.

To jednak nie koniec biurokracji. Okazuje się bowiem, że kolejnym obowiązkiem, który spoczywa na właścicielach, zarządach i wspólnotach jest wypowiedzenie do 30 czerwca 2013 r. obowiązującej dotychczas umowy.
Jeśli umowa nie będzie rozwiązana na czas, zapłacimy podwójnie - gminie i przedsiębiorcy, z którym mamy podpisaną umowę.

Nowy podatek śmieciowy płacić będziemy kwartalnie: do 15 stycznia za I kwartał, do 15 marca za II kwartał, do 15 lipca za III kwartał, do 15 października za IV kwartał. W związku z tym, że system rusza 1 lipca 2013 pierwszej wpłaty należy dokonać do 15 lipca 2013 r. Obowiązek ten spoczywa na osobach i podmiotach składających deklarację.

Ponieważ nowa opłata za śmieci dla wielu osób stanowić będzie poważne obciążenie budżetu, płacić można będzie nie tylko kwartalnie, ale też miesięcznie, ale z zachowaniem terminów.

Jeśli więc opłata za IV kwartał upływa 15 października, rata zostanie rozłożona na sierpień, wrzesień i październik - pod warunkiem, że ostatnia rata zostanie wpłacona do 15 października.

W przypadku najemców lokali mieszkalnych, członków spółdzielni mieszkaniowych i wspólnot posiadających zarząd opłata rozliczona zostanie przez administratora budynku w czynszu.

W przypadku zabudowy jednorodzinnej odpady zmieszane odbierane będą raz na dwa tygodnie. Wielkość pojemnika nie wpływa przy tym na wysokość opłaty, bo ta uzależniona jest od liczby domowników i powinna być dostosowana do potrzeb mieszkańców.

Odpady zbierane selektywnie (papier, szkło, tworzywa sztuczne, metal, opakowania wielomateriałowe, odpady ulegające biodegradacji) odbierane będą z zabudowy jednorodzinnej raz na miesiąc.

Niestety ustawa nie daje możliwości zwalniania z opłaty za gospodarowanie odpadami. Do jej uiszczania zobowiązani są wszyscy właściciele nieruchomości zamieszkałych, niezależnie od ich statusu społecznego.

Z kolei studentów mieszkających w czasie roku akademickiego poza stałym miejscem zamieszkania nie należy uwzględniać w deklaracji. Jeżeli w okresie wakacji student przebywa w rodzinnej miejscowości, to należy złożyć nową deklarację uwzględniającą go w opłacie.

Wzrasta sprzedaż "małpek" ale kosztem dużych formatów

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3