Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa drogi ekspresowej S11 w województwie śląskim ruszy najwcześniej za kilka lat. Tymczasem pierwszy odcinek S11 w Opolskiem już otwarty

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Tak wygląda oddana właśnie do użytku obwodnica Olesna, to 25-kilometrowy odcinek nowej S11, który kończy się tuż przy granicy opolskiego z województwem śląskim



Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Tak wygląda oddana właśnie do użytku obwodnica Olesna, to 25-kilometrowy odcinek nowej S11, który kończy się tuż przy granicy opolskiego z województwem śląskim Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE GDDKIA
25 kilometrów równiutkiej dwupasmówki oddano właśnie do użytku w województwie opolskim. To S11, obwodnica Olesna. Kiedy podobnej klasy S11 pojawi się w województwie śląskim? Plany jej budowy sięgają wielu lat wstecz. Na razie do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach trafił wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla prawie 30 km S11, od granicy województw opolskiego i śląskiego do granicy powiatu lublinieckiego i tarnogórskiego.

Budowa S11 to marzenie całej zachodniej Polski

Jak już wielokrotnie pisaliśmy, droga ekspresowa S11 to marzenie całej zachodniej części Polski. Gdy będzie gotowa, to od węzła w Piekarach Śląskich, do Kołobrzegu będzie liczyła około 610 km długości i pozwoli w komfortowych warunkach podróżować z Górnego Śląska na zachodnie wybrzeże Polski.

DROGI,INFRASTRUKTURA, ZOBACZ KONIECZNIE

Otwarto 25 km S11 przy granicy z woj. śląskim. To obwodnica Olesna

Na razie, zupełnie nowa S11 zaczyna się tuż przy granicy województw śląskiego i opolskiego w miejscowości Łomnica. Jak podaje opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na 25-kilometrowej trasie powstały 24 obiekty mostowe oraz węzeł Olesno z dwoma rondami. Największe obiekty to dwa wiadukty nad linią kolejową, relacji Tarnowskie Góry - Kluczbork, o długości około 135 oraz 126 m. To pierwsza oddana do ruchu ekspresowa część S11 w Opolskiem. Jest obwodnicą Olesna.

Co się dzieje z budową śląskiego odcinka S11?

W województwie śląskim budowa drogi ekspresowej S11 to bardzo ważny temat, jednak nie jest na tak zaawansowanym etapie jak w sąsiednim województwie. Obecnie GDDKiA skupiła się raczej na budowie innej ważnej drogi, czyli S1, ale to nie znaczy, że w sprawie S11 nic się nie dzieje. W czerwcu tego roku do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach trafił wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla prawie 30 km S11, od granicy województw opolskiego i śląskiego do granicy powiatu lublinieckiego i tarnogórskiego. To połowę całego, mającego liczyć około 61 km odcinka S11 w Śląskiem.
Wciąż toczą się prace związane z uzgodnieniami dotyczącymi m.in. wariantów przebiegu nowej S11 oraz tego jak ma wyglądać np. przyszły węzeł Piekary.

Złożono wniosek o decyzje środowiskowe dla S11 w Śląskiem

Jak nam powiedział Marek Prusak, rzecznik GDDKiA w Katowicach prace związane z projektem i przyszłą budową S11 są cały czas w toku.

- W tym roku, w trzecim kwartale planujemy złożyć wniosek o decyzje środowiskowe dla kolejnego, ponad 31-kilometrowego odcinka, stanowiącego obwodnicę Tarnowskich Gór. Złożenie do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska wniosków o wydanie tej decyzji, zakończy początkowy etap przygotowania inwestycji – mówi Marek Prusak.

Jak podkreśla, na etapie procedowania decyzji środowiskowych dla drugiego odcinka, od Tarnowskich Gór do węzła Piekary, nie będzie jeszcze ostatecznych rozstrzygnięć w zakresie geometrii węzła Piekary Śląskie i dowiązania się do istniejącej sieci dróg. Nastąpi to w późniejszym okresie.

Węzeł Piekary musi mieć przepustowość odpowiednią do prognozowanego tu ruchu

Skąd taka zwłoka? Inżynierom i projektantom sen z oczu spędza przepustowość węzła Piekary. To będzie miejsce, gdzie będą się łączyły różne trasy, będzie tu można wjechać m.in. z autostrady A1 czy drogi ekspresowej S1 oraz wielu innych niższej kategorii tras. S11 ma się także stać czymś w rodzaju północnej obwodnicy aglomeracji śląskiej, więc jeśli okaże się, że wspomniany węzeł będzie miał zbyt niską przepustowość, ekspresowa trasa może się najzwyczajniej w świecie korkować. A to mijałoby się z celem budowy takiej arterii. Dlatego trwają wciąż badania dotyczące tej części przyszłej S11.
Katowicki oddział GDDKiA przyznaje, że nie wybrano jeszcze ostatecznie wariantu przebiegu śląskiej S11. Te procesy są w toku i są uzależnione od wielu czynników. Jak zapewniają przedstawiciele GDDKiA, w ramach uzyskiwania decyzji środowiskowych dla tej trasy zostaną ponownie ocenione wszystkie jej warianty (tym razem głównie pod kątem środowiskowym), a następnie zostanie wydana decyzja administracyjna, która ostatecznie zatwierdzi wariant przewidziany do realizacji. Kiedy to nastąpi? Nie wiadomo. Równolegle ma być opracowywana koncepcja programowa uszczegóławiająca przyjęte rozwiązania. Podczas tego etapu prac odcinek od Małej Panwi na granicy powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego do węzła Piekary Śląskie (tzw. obwodnicy Tarnowskich Gór) zostanie podzielony na dwie części: od granicy powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego do węzła Radzionków na skrzyżowaniu dróg S11 i DW911 oraz  od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie.  

Jak ma wyglądać ekspresowa S11, która zastąpi u nas, wiecznie zatłoczoną, ciasną DK11?

Orientacyjna długość drogi S11 na terenie województwa śląskiego wyniesie około 61 km. Jednak ostateczna długość oraz przebieg drogi S11 na terenie woj. śląskiego będzie wynikała z wybranego wariantu. Przyjęto założenie, że na całej długości w granicach województwa śląskiego droga ekspresowa S11 będzie biegła po nowym śladzie, jednakże nie wyklucza się odcinkowego przebiegu drogi po istniejącej drodze krajowej nr 11.

Budowę S11 w Śląskiem podzielono na dwa odcinki

Odcinek I to obwodnica Tarnowskich Gór, a odcinek II będzie prowadził od granicy województwa śląskiego z opolskim do obwodnicy Tarnowskich Gór. Obwodnica Tarnowskich Gór ma mieć w całości nowy przebieg. Powinien rozpoczynać się pomiędzy miejscowościami: Tworóg i Lubliniec. Przebieg odcinka ma być zbliżony do granic Tarnowskich Gór w taki sposób, aby funkcjonował jako obwodnica. Natomiast zakończenie odcinka przewidziano na węźle „Piekary” autostrady A1. Orientacyjna długość tego odcinka wynosi około 25 km. Odcinek II będzie się rozpoczynał się w miejscu zakończenia przebiegu drogi S11 na terenie województwa opolskiego (na granicy województw: opolskiego i śląskiego). Ma stanowić spójną kontynuację przebiegu S11. GDDKiA chce, by był on, podobnie jak odcinek I, prowadzony w każdym z wariantów po nowym śladzie. Przebieg ma być zbliżony do obecnie eksploatowanej DK11. Orientacyjna tego długość odcinka wynosi około 36,1 km.

Przebieg poszczególnych wariantów i wybór ostatecznego przebiegu nowej dwupasmówki budzi wielkie emocje, zwłaszcza wśród mieszkańców gmin, przez które ma biec nowa droga. Konsultacje społeczne trwają tak naprawdę do dziś. Nie wybrano wciąż ostatecznego wariantu.

Po co komu potrzebna jest nowa ekspresówka S11?

To bardzo ważna trasa, bo dzięki niej, szybko i komfortowo z terenów Śląska będzie można dojechać do portów zachodniego wybrzeża Polski. To też ulubione destynacje wakacyjne Ślązaków - Kołobrzeg, Świnoujście.
Obecnie, na terenie, po którym ma w przyszłości biec S11, komunikacja regionalna oraz tranzytowa odbywa się poprzez drogi: DK11, DW911 i DK78. W Tarnowskich Górach szlaki te łączą się i w kierunku północno-zachodnim, potem skumulowany z tych dróg ruch odbywa się właśnie poprzez DK11.
DK11 na odcinku od Tarnowskich Gór do granicy województwa opolskiego ma po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Prowadzi przez tereny zarówno zurbanizowane, jak i przez kompleksy leśne i rolne. W Tworogu DK11 krzyżuje się z drogą wojewódzką DW907.
Tuż za granicą województw śląskiego z opolskim już się to zmieniło, bo jak wspomnieliśmy na początku właśnie oddano do użytku 25-kilometrową dwupasmową obwodnicę Olesna. To pierwszy odcinek S11 w województwie opolskim.

Kiedy pierwszy z odcinków S11 ma szansę powstać w województwie śląskim?

Budowa ponad 60-kilometrów S11 w województwie śląskim, według wstępnych szacunków, jakie GDDKiA podawała jeszcze w 2022 roku, ma kosztować około 3 miliardów złotych. Oba wspomniane odcinki będą realizowane w formule „projektuj i buduj”. Budowa ma się zacząć najwcześniej w latach 2023-2026. Ma to być dwupasmówka o nawierzchni bitumicznej. Wszystko będzie jednak zależało od tego, czy znajdzie się finansowanie tej inwestycji i czy do tego czasu uda się stworzyć dokumentację i uzyskać wymagane decyzje środowiskowe i administracyjne dla niej.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lubliniec.naszemiasto.pl Nasze Miasto