Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wiceminister środowiska Bernard Błaszczyk nt. ustawy o czystości i porządku w gminach

Redakcja
arch. DZ
Na pytania odpowiada wiceminister środowiska Bernard Błaszczyk.

W ustawie są trzy zasady ustalania opłat za odbiór odpadów. Czy trzeba wybrać jedną z nich, czy można np. dwie albo wszystkie?
Po wejściu w życie nowej ustawy o czystości i porządku w gminach, stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami ustali rada gminy w drodze uchwały. Stawka ta - w przypadku nieruchomości - zależeć będzie od liczby mieszkańców albo powierzchni nieruchomości, lub zużycia wody. Rada gminy ustali najkorzystniejszą dla mieszkańców opcję. Oznacza to, że gmina musi wybrać jeden sposób liczenia opłaty z propozycji zawartych w ustawie. Nie może natomiast ustalać kilku sposobów, bo może to spowodować wiele niejasności i w konsekwencji bałagan. Na nieruchomościach, gdzie nikt nie mieszka, a powstają odpady komunalne, stawka opłaty zależna będzie od ilości zebranych odpadów, wyrażonej w pojemnikach o określonej pojemności. Opłata ma odzwierciedlać koszty zagospodarowania odpadów od momentu ich odebrania aż do ostatecznego ich przetworzenia, powinna również pokryć koszty funkcjonowania gminnego punktu selektywnego zbierania odpadów i koszty administracyjne. Rada gminy, ustalając stawkę opłaty, powinna uwzględnić liczbę mieszkańców zamieszkujących daną gminę, koszty systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, czy wreszcie przypadki, w których właściciele nieruchomości wytwarzają odpady nieregularnie.

Czy jeśli opłata za wywóz śmieci będzie przekazywana do gminy, to zniknie z mojego spółdzielczego rachunku czynszowego?
Już obecnie obowiązująca ustawa definiuje właściciela nieruchomości jako m.in. współwłaściciela, użytkownika wieczystego oraz jednostkę organizacyjną i osobę posiadającą nieruchomość w zarządzie lub użytkowaniu. Tak więc spółdzielnia mieszkaniowa mieści się w definicji i powinna realizować obowiązki nałożone na właścicieli nieruchomości. Nowelizacja przepisów nakłada określone obowiązki na właściciela nieruchomości, w tym także na spółdzielnię mieszkaniową. Oznacza to, że mieszkaniec spółdzielni będzie tak jak dotychczas płacił jedną opłatę za zagospodarowanie odpadów. Różnica polega na tym, że dotychczas spółdzielnia zawierała samodzielnie umowę z przedsiębiorcą odbierającym odpady, a na mocy nowych przepisów obowiązek ten przejmie gmina, która rozliczy się ze spółdzielnią jako właścicielem nieruchomości.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto