18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

WSB Dąbrowa Górnicza: międzynarodowa konferencja naukowa

mat. prasowe WSB
Konferencja naukowa w WSB
Konferencja naukowa w WSB mat. wsb
WSB Dąbrowa Górnicza. Innowacyjność, kreatywność, przedsiębiorczość to słowa, które w dyskursie publicznym padają ostatnio niezwykle często. Co one tak naprawdę znaczą? Czy idą za nimi konkretne środki finansowe? Czy sektor nauki, biznesu, usług publicznych, edukacji potrafi się wykorzystać innowacyjne pomysły? Czym jest koopetycja i jak sprawdza się w praktyce?

WSB Dąbrowa Górnicza: międzynarodowa konferencja naukowa

To pytania, które postawili przed sobą uczestnicy Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Innowacje i przedsiębiorczość. Teoria i praktyka”. Seminarium odbyło się w dniach 24-25 kwietnia br. w Wyższej Szkole Biznesu w Dąbrowie Górniczej. Współorganizatorami wydarzenia byli: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie oraz Uniwersytet Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy.

- Wydarzenie jest odpowiedzią na rosnącą w ostatnich latach świadomość kluczowej roli, jaką w środowiskach biznesowych odgrywa innowacyjność w tworzeniu i rozwoju przedsiębiorstw. Celem konferencji jest przegląd dorobku w dziedzinie innowacji i przedsiębiorczości oraz dyskusja nad aktualnymi problemami w tym obszarze – mówi prof. nadzw. dr Zdzisława Dacko-Pikiewicz, rektor WSB.

Przedstawicielka władz uczelni przyznała, że w powszechnej świadomości obecne są problemy związane z niskim poziomem komercjalizacji wyników badań, słabym transferem wiedzy z sektora nauki do sektora biznesu, czy braku strategii innowacji. Tę diagnozę potwierdziły badania zaprezentowane przez prof. dr hab. Krystynę Poznańską ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. - Są branże, jak choćby farmaceutyczna, w której transfer wiedzy naukowej jest nieodzowny dla rozwoju przedsiębiorstw. W Polsce wciąż nie wygląda to najlepiej. Z przeprowadzonych badań wynika, że przedsiębiorcy wskazują na uczelnie jako podmioty merytorycznie i organizacyjne słabo przygotowane do kooperacji z sektorem biznesu. Właścicieli przedsiębiorstw zniechęca biurokracja, duże koszty kooperacji z uczelniami - przekonywała prof. dr hab. Krystyna Poznańska, podkreślając, że z drugiej strony przedsiębiorcy chętnie mówią o innowacjach i deklarują, jej priorytetową rolę, zapominając jednocześnie o tworzeniu i wdrażaniu innowacyjnych strategii.

Podobnie uważa prof. nadw. dr hab. Anna Francik, która podkreślała, że w Polsce, dużo się mówi o innowacji, przedsiębiorczości czy kreatywności, ale popularność tych terminów nie znajduje odzwierciedlenia w nakładach na ich rozwój. - Podstawowym wskaźnikiem innowacyjności kraju jest wielkość nakładów przeznaczonych na związane z nią działania w przeliczeniu na PKB. U nas te wskaźniki są koszmarnie niskie - mówi reprezentantka Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej.

Z kolei prof. dr hab. Roman Niestrój, rektor Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, podkreślał znaczenie marketingu w procesie innowacji przedsiębiorstw. W prelekcji pt. "Marketingowe źródła przewagi konkurencyjnej" współorganizator konferencji zaznaczył: - Na współczesnym rynku podstawową strategią budowania przewagi konkurencyjnej jest zróżnicowanie w oparciu o możliwości tkwiące w kreatywnym i innowacyjnym marketingu - mówił prof. dr hab. Roman Niestrój.

O fundamentalnej roli edukacji i koniecznych zmianach w systemie kształcenia, który wychowuje innowacyjnych pracowników i przedsiębiorców opowiedzieli zgromadzonym: prof. nadzw. dr hab. Marek Walancik, prorektor ds. Nauki WSB oraz dr Danuta Morańska, dyrektor Centrum Nowoczesnych Metod i Technologii Edukacyjnych. - Szkoła jest postrzegana jako instytucja niewydolna, nieinnowacyjna. Są obszary, nad którymi szczególnie trzeba pracować. To przede wszystkim innowacyjna organizacja pracy szkoły, klasy, programy nauczania. Tak naprawdę jednak edukacja powinna rozpoczynać się od psychologicznego wglądu w umiejętności, potencjał, zainteresowania ucznia - tłumaczył prof. nadzw. dr hab. Marek Walancik, nawiązując do neurodydaktyki - zagadnienia, nad którym pochyla się szczególnie w trakcie swojej pracy naukowej.

- Jak pokazały ostatnie analizy, które rzuciły na kolana cały polski system edukacji - niezbędne jest przejście od dydaktyki pamięci do dydaktyki informacji. Współczesna szkoła musi rozszerzyć system działania, uświadomić uczniom i nauczycielom potrzebę ciągłego doskonalenia, ustawicznego kształcenia. Chodzi o to,aby edukacja odeszła od wiedzy deklaratywnej na rzecz wiedzy proceduralnej - podkreślała dr Danuta Morańska.

Zgodnie z założeniami konferencji, istotną rolę w obradach odgrywał głos praktyki biznesu. Przedstawicielka Tauron Polska Energia S.A. Karolina Mucha-Kuś, zaprezentowała wyniki badań z zakresu strategii koopetycyjnych zachowań uczestników rynku energii. - Dawniej w amerykańskim prawodawstwie uznawano, że wszelkie wspólne działania podmiotów konkurujących ze sobą, są zmową rynkową. Dziś myślimy zupełnie inaczej. Koopetycja, czyli współpraca konkurujących ze sobą podmiotów, niesie za sobą konkretny wymiar korzyści. Przykładem jest kilkanaście marketów, które zakupując wspólnie energię elektryczną, oszczędzają konkretne sumy - mówiła prelegentka.

Ważne słowa padły podczas wystąpienia Piotra Komrausa, prezes zarządu Wodociągów Siemianowickich "Aqua-Sprint". - Powszechnie wydaje się, że sektor usług publicznych zajmuje się wyłącznie zaspokajaniem potrzeb mieszkańców za jak najniższą cenę. Wpływ na taki stan rzeczy ma pozycja monopolisty na rynku. Tymczasem monopolistą nie jest się na wieki. Dlatego i przedsiębiorstwa wodociągowe muszą zdobywać nowe rynki, muszą podnosić jakość usług i dbać o innowacyjność swojej oferty - powiedział Piotr Komraus, prezentując uczestnikom seminarium robota, służącego do analizy stanu i zapobiegania awariom miejskiej sieci wodociągowej.

Wśród prelegentów pierwszego dnia konferencji znalazł się także Dawid Kostempski, prezydent Świętochłowic i przewodniczący Górnośląskiego Związku Metropolitalnego "Silesia", który przybliżył uczestnikom innowacyjny charakter aglomeracji górnośląskiej w kontekście przemysłu, edukacji i absorbcji środków unijnych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto