Zobacz zdjęcia -kliknij TUTAJ!
To jeden z najważniejszych zabytków infrastrukturalnych na Śląsku i w Polsce. Zbudowany w latach 50. XIX stulecia tunel dalej służy transportowi kolejowemu. Jeżdżą nim pociągi towarowe i pasażerskie, choć te drugie na razie nie zatrzymują się na dworcu w Rydułtowach, który jest wyburzany, a na jego miejscu powstanie nowoczesne centrum przesiadkowe.
Perła infrastruktury kolejowej rangi światowej!
Tunel kolejowy to zabytkowa perła ziemi wodzisławskiej. Niemniej, jego początki nie były świetlane.
- Tunel oddano do użytku w 1857 roku i wykonano w technologii obudowy murowej, co okazało się błędem. Po zaledwie pięciu miesiącach eksploatacji zawalił się na długości 100 metrów. Obudowa nie wytrzymała naporu, zwłaszcza, że na tym terenie migrowały wody i wsiąkały w górotwór – opowiada Jerzy Majer z Towarzystwa Miłośników Rydułtów, emerytowany pracownik KWK Rydułtowy. Od lat zajmuje się historycznymi obiektami na terenie miasta.
Inni badacze dodają, że katastrofie „pomogło” tąpnięcie. Dzięki interwencji górników z pobliskich kopalń, tunel przed całkowitym zawaleniem udało się zabezpieczyć drewnianą obudową. Jak na tamte czasy, był bardzo zaawansowany technicznie; długi na 727 metrów, o wysokości 7,5 m i szerokości 8,7 m oraz głębokości dochodzącej do 28 m. W tunelu mieścłly się dwa torowiska.
Z tunelu w Rydułtowach odprowadzano spaliny z parowozów… kominami
Ciekawostką jest to, że na powierzchni zbudowano kominy, którymi odprowadzano do powietrza dym z parowozów.
- 1 września wcześnie rano, polscy żołnierze wysadzili obiekt, by nie pozwolić Niemcom na przewożenie nim materiałów budowlanych, amunicji i uzbrojenia – wskazuje pan Jerzy.
Wkrótce ruszyła odbudowa tunelu, którą zakończono dopiero w 1942 roku. Niemcy przewozili nim m.in. węgiel z rydułtowskiej kopalni. W późniejszych latach, gdy pojawiły się lokomotywy elektryczne, trzeba było zmieścić w tym tunelu trakcję. Dlatego usunięto z niego jedno torowisko i przebudowano obmurze, które wytrzymało 100 lat, aby spełniało współczesne normy.
- Projekt wzmocnionego przedmurza zlecono przedsiębiorstwu z Mysłowic. Powstała konstrukcja zamknięta, której wykonawcą było Przedsiębiorstwo Robót Górniczych w Rybniku. W 1998 roku, oddano do użytku tunel z trakcją elektryczną, jednym torem oraz systemem wyprowadzania wody na zewnątrz, i tę funkcję pełni do dziś – podkreśla Jerzy Majer.
Tunel kolejowy można było zwiedzać
Podczas remontu tunel był wyłączony z ruchu kolejowego.
- W związku z tym zwróciliśmy się do ówczesnej dyrekcji PKP w Raciborzu i Katowicach o udostępnienie go do zwiedzania. Przez pewien czas, wycieczki zwiedzały tunel od wlotu do wylotu – przypomina działać TMR.
Jak dodaje, unikalną cechą konstrukcji jest to, że jest zakrzywiona. Takiego rozwiązania technicznego nie zastosowano w żadnym innym tunelu na terenie Polski. Jest tylko jeden – ten w Rydułtowach. Ponadto jest oświetlony na całej długości i pełni swoją funkcję już ponad 160 lat! Niewykluczone, że podczas kolejnego remontu i wyłącznie go z ruchu, ponownie będzie udostępniany turystom.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?