Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Trwa montaż kładek dla pieszych nad remontowaną DK 91 w Częstochowie. Kiedy będą oddane do użytku?

Katarzyna Stacherczak
Katarzyna Stacherczak
Wideo
od 16 lat
Trwa montaż kładek dla pieszych, które powstają nad remontowaną DK 91 w Częstochowie. W sumie będzie ich pięć oraz jedna dodatkowa, która nie przebiega nad dawną "gierówką". Kiedy dokładnie będą mogli z nich korzystać piesi? - Prawdopodobnie w momencie ukończenia całej inwestycji. Być może jednak jedną uda się oddać do użytku wcześniej - mówi Maciej Hasik, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg w Częstochowie.

Kładki nad remontowaną DK91 w Częstochowie

W sumie w ramach przebudowy DK 91 w Częstochowie powstanie pięć nowych kładek oraz jedna dodatkowa, która nie przebiega nad dawną "gierówką".

- Kładki dla pieszych to równie istotna infrastruktura, co ta drogowa - zauważa Maciej Hasik, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg w Częstochowie. - Dotychczasowe miały - kolokwialnie mówiąc - archaiczne parametry. Doszło nawet do sytuacji, że ta przy ulicy Mireckiego musiała został rozebrana, bo doszło do kolizji i zagrożenia bezpieczeństwa pieszych i kierowców - przypomina.

Stare, wyeksploatowane obiekty, do niedawna służące jako przejścia nad dawną „gierkówką”, zostały rozebrane. Nowe kładki powstają od podstaw. Będą one dostosowane będą nie tylko dla pieszych, ale także dla rowerzystów i osób z niepełnosprawnościami.

- Powstają w nowej formule, w nowych bezpiecznych parametrach. Każda będzie mieć ciekawą, łukową konstrukcję - wylicza Maciej Hasik.

Pierwsze elementy konstrukcyjne kładek dotarły do Częstochowy jeszcze w czerwcu. W połowie lipca rozpoczął się ich montaż - poszczególne elementy umieszczono na betonowych podporach. Brakuje jeszcze schodów, które będą do nich prowadziły.

Pięć kładek będzie bezpośrednio przebiegać nad DK 91 w Częstochowie. Powstaje też jeszcze szósta.

- To ta, która pozwala przeprawić się od strony ulicy Bardowskiego do ulicy Rejtana przez tory kolejowe i otoczenie alei Wojska Polskiego - mówi rzecznik MZD w Częstochowie.

Kładki będą montowane sukcesywnie. Nawet jeśli zobaczymy ich pełną konstrukcję, nie oznacza, że będziemy mogli z nich od razu korzystać.

- Konieczne będzie stworzenie odpowiedniej infrastruktury podłoża, pochylni, a do tego dochodzą jeszcze kwestie odbiorowe. To wszystko musi potrwać. Prawdopodobnie kładki będą dostępne dla mieszkańców w momencie ukończenia całej inwestycji. Chcemy jednak, aby na przynajmniej jednej z nich, ruch pieszy mógł się odbywać warunkowo już na początku września. To przynajmniej w jednym miejscu byłoby dużym ułatwieniem dla pieszych. Na razie jednak trudno mówić o konkretnych terminach - tłumaczy Maciej Hasik.

Pięć nowych kładek pieszo-rowerowych nad remontowaną DK91 zostanie sfinansowanych ze środków zewnętrznych. Częstochowa na ten cel - z budżetu państwa - otrzyma niespełna 10 mln złotych. Obiekty inżynierskie objęte dofinansowaniem z krajowej subwencji powstaną na wysokości ulic: Stromej, Prostej, Powstańców Śląskich, Okrzei i Mireckiego. Koszt ich budowy to niespełna 21,5 mln zł.

Przeprawy dla pieszych nie tylko górą

Przeprawy dla pieszych górą, to jedno.

- Mamy też połączenia dołem. Ulica Wesoła i Papierowa, a także te istniejące przejścia pod aleją Wojska Polskiego, ale też nowe przejście podziemne przy ulicy Brzozowej na wysokości centrum Handlowego. Przeprawa będzie całkowicie bezkolizyjna dla mieszkańców, także tych z niepełnosprawnościami - mówi Maciej Hasik.

W ramach inwestycji powstają też drogi rowerowe i chodniki.

- Przy alei Wojska Polskiego będziemy mieć więc pełen układ komunikacyjny drogowy, pieszy i rowerowy. To pozwoli przeprawić się w kierunku południa miasta, a dalej - nową ulicą Korfantego - bezpiecznie na Jurę Krakowsko-Częstochowską. Przebudowa DK 91 w Częstochowie to więc inwestycja wielowymiarowa, która posłuży nie tylko kierowcom - podsumowuje Maciej Hasik.

Kiedy finał przebudowy DK 91 w Częstochowie?

Celem całej inwestycji związanej z dawną DK 1 (obecnie DK 91) jest m.in. poprawa płynności transportowej północ-południe w zakresie tranzytu, ruchu lokalnego, dostępności terenów inwestycyjnych i dostępności regionalnej, poprzez likwidację wąskich gardeł drogowych. Droga Krajowa nr 91 (w tym aleja Wojska Polskiego w Częstochowie), znajduje się w Korytarzu Sieci Podstawowej Bałtyk-Adriatyk.

Finał prac związanych z przebudową DK91 zaplanowano na koniec 2023 roku. Wtedy też trasą powinny pojechać pierwsze samochody.

Z szacunków wynika, że przebudowa pochłonie 359 mln zł. Inwestycja realizowana jest z dofinansowaniem ze środków UE. Dotychczasowe dofinansowanie unijne, zdobyte w okresie programowania 2014-2020 w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i działania „Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących w sieci drogowej TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu” wynosiło 160,1 mln zł.

Później środki z konkursu zorganizowanego przez Komisję Europejską wraz z Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska na projekty z sektora transportu w ramach instrumentu „Łącząc Europę” 2021-2027 zwiększyły udział środków Unii Europejskiej w tej częstochowskiej inwestycji do blisko 194 mln zł.

Niedawno - wraz z dofinansowaniem pierwotnym - kwota zewnętrznego wsparcia finansowego przy budowie nowej alei Wojska Polskiego w Częstochowie przekroczyła 200 mln zł. Na początku lipca miasto poinformowało, że uzyskało kolejne dofinansowanie na trwającą przebudowę DK-91. Tym razem jest to 21,5 mln zł środków unijnych pozyskanych na podstawie umowy z NFOŚiGW na prace odwodnieniowe związane z inwestycją.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto