System ERMTS – wspólna przyszłość komunikacji

Artykuł sponsorowany Krakowskie Zakłady Automatyki S.A.

Kolej prawdopodobnie jest najlepszym rozwiązaniem wielu problemów współczesnego transportu. Jest znacznie tańsza od transportu lotniczego, szybsza niż transport morski, bezpieczniejsza, niż transport samochodowy. Tam, gdzie energię elektryczną uzyskuje się ze źródeł odnawialnych, transport kolejowy z trakcją elektryczną może być również bezkonkurencyjnie czysty i przyjazny dla środowiska naturalnego. Artykuł pochodzi z magazynu „KZA EXPRESS” (wydanie jesień 2020), którego patronem są Krakowskie Zakłady Automatyki S.A. Pełna treść artykułu dostępna na: www.kza.krakow.pl/system-ermts-wspolna-przyszlosc-komunikacji

Transport kolejowy ma też kilka istotnych ograniczeń: gabaryty przewożonych towarów nie mogą naruszać skrajni, długość pociągu musi odpowiadać ograniczeniom wynikającym z charakterystyki linii kolejowej. W końcu ruch pociągów odbywa się po torach, więc wymijanie i wyprzedzanie jest możliwe wyłącznie w wyznaczonych miejscach, na posterunkach ruchu. Fakt, że pociągi muszą poruszać się po wspólnym torze i w takiej kolejności, w jakiej go zajęły wymusza stosowanie specjalnych rozwiązań w zakresie systemów bezpieczeństwa i sterowania ruchem kolejowym.

Problemy

Przez lata udało się wypracować skuteczne procedury i zaprojektować wysoce niezawodne systemy zapobiegające najpoważniejszym wypadkom: najechaniu na pociąg poprzedzający, zderzeniu pociągów poruszających się po tym samym torze w przeciwnych kierunkach, ale nie są to rozwiązania doskonałe. Wypadki, przed którymi mają chronić wciąż się zdarzają, choć – biorąc pod uwagę nasilenie ruchu na kolei – są wyjątkowo rzadkie. Tradycyjne podejście polegające na stosowaniu Samoczynnej Blokady Liniowej i kontroli zachowania odstępu blokowego oraz liczników osi ma wiele ograniczeń. Tymczasem obecnie priorytetem jest zwiększanie płynności ruchu pociągów i przepustowości tras kolejowych. Oznacza to, że pociągi powinny poruszać się z możliwie największą prędkością zachowując jak najmniejsze odległości pomiędzy sobą. Tradycyjny system sygnalizacji również ma wiele ograniczeń. Semafory są ustawiane przy torach w miejscach zapewniających maszyniście możliwie najlepszą widoczność. Mimo tego prowadząc pociągi z prędkością rzędu 160 km/h i większą maszynista może przeoczyć sygnał albo odczytać go błędnie. Im większa prędkość tym mniej czasu na reakcję i poprawę błędu. Margines bezpieczeństwa staje się zbyt wąski, co wymusza ograniczanie prędkości pociągów. Rozwiązaniem jest powtarzanie sygnałów semaforów na pulpicie maszynisty. Dzięki takiemu rozwiązaniu maszynista może w każdej chwili upewnić się, jaki sygnał pokazywał minięty semafor a właściwie kilka ostatnio przejechanych semaforów. Tego typu rozwiązania są od dawna stosowane w Czechach, nie ma ich natomiast w Polsce.

Rozwiązania

Odpowiedzią Unii Europejskiej na problemy spowodowane zróżnicowaniem systemów zarządzania ruchem kolejowym w poszczególnych krajach członkowskich jest wspólny system ERTMS.

Dalszy ciąg czytaj na www.kza.krakow.pl/system-ermts-wspolna-przyszlosc-komunikacji

Materiał oryginalny: System ERMTS – wspólna przyszłość komunikacji - Małopolskie Nasze Miasto

Dodaj ogłoszenie