Temat budowy obwodnicy Kamionny w ciągu drogi krajowej nr 24 nie jest tematem nowym. Już wiele lat temu w dokumentach planistycznych województwa wielkopolskiego zapisano, że dla Kamionny powinna powstać droga obwodowa, która wyprowadzi ruch tranzytowy poza wieś. Wskazywano nawet na dwa warianty jej przebiegu – północny lub południowy. Ten pierwszy wydaje się bardziej korzystny z uwagi na ukształtowanie terenu, choć oba warianty będą trudne technicznie, a co za tym idzie kosztowne. Trzeba bowiem nie tylko poprowadzić drogę w trudnych warunkach terenowych przez dolinę rzeki Kamionki, ale i wybudować nową przeprawę przez nią. Wszystko w obszarze chronionym Natura 2000.
Nie zmienia to jednak faktu, że na obwodnicę od lat czekają mieszkańcy wsi, bowiem teraz ruch tranzytowy drogą krajową 24 rozcina wieś na dwie części nazywane nawet potocznie „Kamionną dolną” i „Kamionną górną”.
- A daj Pan spokój. Ta droga już dawno powinna być zrobiona, ale nikt tego nie zrobi, bo kosztowałoby to miliony złotych. Autostrad w tym kraju skończyć nie mogą, a dla wiosek będą obwodnice budować? - mówi nam jeden z mieszkańców wsi.
Wywołaniem tematu zaskoczona jest Dominika Marciniak, sołtys Kamionny.
- Nie wiem nawet, którędy by ta obwodnica miała przebiegać. Niemniej pomysł przedstawię mieszkańcom podczas zebrania wiejskiego, które planujemy na poniedziałek 17 lutego – zapowiada.
Program budowy 100 obwodnic w kraju w latach 2020 – 2030 zakłada wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast i wiosek, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawę przepustowości sieci drogowej. Planowane przedsięwzięcia mają być realizowane dla dróg krajowych. Według rządowych założeń, w ramach programu powstanie 100 obwodnic w kraju o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych. Koszt realizacji programu został oszacowany na blisko 28 mld zł.
Budowy mają być finansowane ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad:
- Do KFD wpływają środki z opłaty paliwowej, kredytów i pożyczek, głównie od międzynarodowych instytucji finansowych oraz z obligacji. Konto KFD zasilają ponadto wpływy z Elektronicznego Systemu Poboru Opłat. Istotnym źródłem wpływów do KFD będą również środki UE, pochodzące z programów operacyjnych w ramach perspektywy 2014-2020 oraz 2021-2027.
W Wielkopolsce, oprócz Kamionny, wskazano także budowę obwodnic Gostynia; Grzymiszewa; Kalisza; Koźmina Wielkopolskiego; Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa; Strykowa; Żodynia. W województwie lubuskim natomiast: Dobiegniewa; Kostrzyna nad Odrą; Krosna Odrzańskiego; Przytocznej; Strzelec Krajeńskich; Wschowy i Dębowej Łęki.
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?