Rozstrzygnięto przetarg na wyburzenie i budowę nowego wiaduktu w Lublińcu

Piotr Ciastek
Piotr Ciastek
Rozstrzygnięto przetarg na wyburzenie i budowę nowego wiaduktu w Lublińcu
Rozstrzygnięto przetarg na wyburzenie i budowę nowego wiaduktu w Lublińcu Piotr Ciastek
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach rozstrzygnął przetarg na “rozbiórkę i budowę wiaduktu nad torami PKP w ciągu drogi wojewódzkiej nr 906 w miejscowości Lubliniec”. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem inwestycja powinna ruszyć w 2023 roku.

Przetarg na tę ważną z punktu widzenia miasta i województwa inwestycję ogłoszono we wrześniu tego roku. Inwestycja na wniosek Województwa Śląskiego otrzymała dofinansowanie z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Na ten cel przyznano kwotę 30 mln zł. Jednak już po wpłynięciu ofert okazało się, że najniższa opiewa na ponad 10 mln zł więcej niż uprzednio zakładano. W październiku udało się jednak zdobyć na ten cel dodatkowe pieniądze. Uchwała Zarządu Województwa Śląskiego sprawiła, że do inwestycji dorzucono brakujące miliony. W sumie za wyburzenie i postawienie nowego wiaduktu w ciągu drogi wojewódzkiej nr 906 firma Banimex z Będzina zainkasuje 41 885 308,39 zł. Wykonawca inwestycji będzie miał 26 miesięcy od momentu podpisania umowy na realizację całego przedsięwzięcia. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem to nowym wiaduktem pojedziemy na przełomie 2024 i 2025 roku.

Prace, które wykona wyłoniona w przetargu firma obejmą rozbiórkę istniejącego wiaduktu w ciągu ulicy Powstańców Śląskich i budowę nowego obiektu. Wcześniej firma musi przygotować teren, przeprowadzić prace ziemne (budowa instalacji rurociągów i linii komunikacyjnych), a także montaż takich elementów jak bariery, czy znaki drogowe.

Droga wojewódzka na czas budowy zostanie zamknięta bezpośrednio za ostatnimi wlotami najbliższych skrzyżowań. Ruch kołowy będzie poprowadzony po wyznaczonych objazdach, a ruch pieszy będzie się odbywał komunikacją zastępczą.

Wiadukt na Powstańców Śląskich

Istniejący wiadukt drogowy o długości całkowitej 174,10 m umożliwia przejazd i przejście pieszych ciągiem drogi wojewódzkiej nad torami linii kolejowych nr 61 Kielce– Fosowskie, nr 143 Kalety – Wrocław Mikołajów, torami stacji kolejowej w Lublińcu oraz nad drogą gminną nr 440072S (ul. Nowa i ul. Plebiscytowa w Lublińcu) oraz nad drogą gruntową.

Ustrój nośny istniejącego obiektu to dziesięcioprzęsłowa konstrukcja złożona z prefabrykowanych belek typu Płońsk oraz żelbetowej płyty o szerokości 13,42 m. Każdą z podpór pośrednich stanowią dwa żelbetowe słupy stężone górą za pomocą belki oczepowej. Podpory skrajne stanowią betonowe przyczółki zagłębione w nasypie. Konstrukcję przęseł oparto na podporach z wykorzystaniem stalowych łożysk stycznych.

Wiadukt został wybudowany w 1975 r., a większy remont wykonano w 1988 r. Zwiększony ciężki ruch i postępująca degradacja obiektu przez kolejne lata spowodowało, że podjęto decyzję o całkowitej jego rozbiórce i budowie nowego , w tym samym miejscu. Zlecono dokumentację projektową i uzyskano decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

Nowy obiekt

Nowy wiadukt będzie się składał z 5 przęseł i będzie miał 174,9 m długości oraz 15,2 m szerokości. Ze względu na technologię prac rozbiórkowych oraz w celu skrócenia czasu realizacji robót budowlanych, zaprojektowano budowę nowego wiaduktu drogowego w postaci stalowego przęsła łukowego z jazdą dołem (w części nadtorowej) oraz dwuprzęsłowych, ciągłych ustrojów belkowo-płytowych na dojazdach do łuku.

Jak podaje ZDW, przęsło nadtorowe wykonane zostanie w formie dwóch stalowych łuków o konstrukcji skrzynkowej, ze ściągiem blachownicowym, połączonych wzajemnie stalowymi stężeniami rurowymi o układzie krzyżowym. Długość teoretyczna każdego z łuków wynosi 73,5 m, długość całkowita 76,2 m i wysokość 13,39 m. Do łuków, za pomocą wieszaków w układzie pionowym, podwieszona będzie stalowa konstrukcja pomostu z płytą żelbetową sprężoną podłużnie. Przęsło łukowe oparto za pośrednictwem łożysk garnkowych na masywnych, żelbetowych filarach ścianowych, posadowionych pośrednio za pomocą żelbetowych, wielkośrednicowych pali fundamentowych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

OnePlus

OnePlus 10T 5G 16/256GB Czarny

3 381,33 zł

kup najtaniej

Apple

Apple iPhone 12 Pro 128GB Grafitowy Graphite

4 149,00 zł

kup najtaniej

Xiaomi

Xiaomi 12 5G 8/128GB Szary

2 499,00 zł

kup najtaniej

Apple

Apple iPhone 13 Pro Max 128GB Mocny Grafit

5 569,00 zł

kup najtaniej

Apple

Apple iPhone 13 Mini 128GB Alpejska zieleń

3 290,00 zł

kup najtaniej

Motorola

Motorola G62 4/128GB Szary

895,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Nocna bitwa nad Dnieprem. Batalion Terror stoczył bój z Rosjanami

Materiał oryginalny: Rozstrzygnięto przetarg na wyburzenie i budowę nowego wiaduktu w Lublińcu - Częstochowa Nasze Miasto

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na lubliniec.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie