PKP połączą miasta regionu z lotniskiem
W pierwszej kolejności na tzw. łącznicy, linii od stacji Zawiercie do linii 182 prowadzącej na lotnisko, zostaną przebudowane tory, wybudowana nowa sieć trakcyjna oraz przebudowany most kolejowy w Zawierciu. Następnie w stacji Zawiercie wybudowany będzie nowy peron nr 3 i nowy tor. Przebudowane zostaną także dwa tory, a prace obejmą również sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
- Inwestycja z Krajowego Programu Kolejowego zwiększy dostępność do kolei, połączy środki komunikacji i umożliwi dojazd pociągiem do portu lotniczego „Katowice Airport”. To duży impuls do rozwoju gospodarczego regionu. Przy wykorzystaniu środków unijnych powstaje kolej bezpieczna, komfortowa i dostosowana do wymagań europejskich - mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Władze PKP zapewniają, że projekt istotnie poprawi skomunikowanie lotniska w Pyrzowicach z miastami województwa śląskiego, sprawność kolei aglomeracyjnej, a także połączenia dalekobieżne.
– Projekt ma również istotne znaczenie dla zwiększenia roli kolei jako ekologicznego transportu, w przewozach towarowych – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Na terenie prac widać sprzęt wykonawcy. Specjalistyczne maszyny tzw. palownice przygotują pale pod słupy trakcyjne. Przebudowa obejmuje tory na łącznicy. W styczniu rozpoczną się prace przy moście kolejowym w Zawierciu. Roboty nie będą wpływały na rozkładowy przejazd pociągów po linii Dąbrowa Górnicza – Zawiercie – Częstochowa. Prace w obszarze łącznicy i stacji Zawiercie planowane są do końca 2021 roku.
Niecałe 20 minut z Tarnowskich Gór do Pyrzowic
Efektem inwestycji będzie dojazd z Zawiercia do lotniska w 23 min, a z Tarnowskich Gór w niecałe 20 min. Podróżnym z Katowic i z Częstochowy przejazd zajmie niecałą godzinę. Dostęp do kolei zwiększą stacja Pyrzowice Lotnisko i nowe przystanki: Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice, Zawiercie Kądzielów. Z myślą o wygodzie podróżnych zostaną zmodernizowane perony na stacjach: Tarnowskie Góry, Siewierz i Poręba, a w Zawierciu powstanie nowy peron. Wszystkie będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Piesi będą korzystać z nowych przejść podziemnych w Pyrzowicach Lotnisku i Siewierzu.
W Zawierciu, Pyrzowicach i Tarnowskich Górach zostaną zamontowane windy. Perony będą oświetlone i wyposażone w wiaty i ławki. Komfort i bezpieczeństwo w podróży zapewnią nagłośnienie i monitoring oraz czytelne oznakowanie i tablice informacyjne.
W ramach zadania zostanie odbudowany 30-kilometrowy nieczynny odcinek toru między Tarnowskimi Górami a Siewierzem. Rewitalizacja i elektryfikacja dotyczyć będzie ok. 48 km linii kolejowej. Do portu lotniczego pociągi będą jeździć z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 80 km/h. Inwestycja obejmie 52 obiekty inżynieryjne, w tym budowę dwupoziomowych skrzyżowań m.in. z autostradą A1 i drogą wojewódzką DW 913 Będzin – Pyrzowice. Będzie bezpieczniej dzięki modernizacji 38 przejazdów kolejowo-drogowych.
Wartość inwestycji „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie” to 660 mln zł netto, dofinansowanie unijne w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi ponad 500 mln zł. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest w II kwartale 2023 roku.
Dziennik Zachodni / Wielki Piątek
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?