Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ostrzeżenie przed umowami na prąd. Uwaga - trudno z niej zrezygnować

Aleksandra Tyczyńska
Dariusz Śmigielski
Miejski rzecznik konsumentów w Piotrkowie ostrzega przed umowami zawieranymi na odległość z firmą Orange na dostawę prądu. Z takiej umowy trudno zrezygnować.

Konsultanci proponują tani prąd, kurier przyjeżdża z plikiem dokumentów, a potem z umowy już nie można się wycofać. Sprawę bada Urząd Ochrony Kokurencji i Konsumenta.

Przed kolejną nieuczciwą praktyką w tzw. sprzedaży na odległość, czy poza siedzibą firmy, ostrzega Bartłomiej Krasiński, miejski rzecznik konsumentów w Piotrkowie. Tym razem na pomysł, jak „obejść" przepisy chroniące prawa konsumentów wpadła spółka Orange Polska, która od niedawna sprzedaje również energię elektryczną. W tej sprzedaży, jak wynika z ustaleń Bartłomieja Krasińskiego, biorą udział aż trzy podmioty, z czego jeden w zasadzie służy tylko temu, by nie można było odstąpić od umowy w ciągu gwarantowanych przez ustawę o prawach konsumenta 14 dni.

- Na razie zgłosiła się do mnie jedna osoba, która czuje się oszukana - mówi Bartłomiej Krasiński dodając, że sprawa jest jednak o tyle poważna, że jeśli taką „furtkę" znalazła już jedna firma, to w krótkim czasie mogą zacząć stosować ją inne firmy prowadzące sprzedaż towarów i usług na odległość.

Na dostawę energii z Orange można podpisać umowe w jednym z salonów firmy, ale w poszukiwaniu klientów Orange korzysta z usług telefonicznych konsultantów. Jak mówi rzecznik konsumentów, konsultanci mówią, że dzwonią w imieniu firmy Orange,a korzystają głównie z bazy telefonów stacjonarnych. - Wykorzystują przy tym zaufanie, jakie te zwykle starsze osoby darzyły Telekomunikację Polską. Wiele osób myśli, że to wciąż ta sama, państwowa firma - mówi Bartłomiej Krasiński.

Kiedy już klient decyzuje się na podpisanie umowy, przyjeżdża do niego kurier z plikiem dokumentów, w tym z m.in. wnioskiem o zawarcie umowy, umową kompleksową i pełnomocnictwem do podpisania umowy kompleksowej w imieniu klienta wystawionym na Orange Customer Service. To ta właśnie spółka jest upoważniona do jednorazowego podpisania umowy kompleksowej w imieniu klienta ze spółką Orange. A wtedy już taka umowa nie jest traktowana, jak ta zawarta poza siedzibą firmy, na odległość i nie przysługuje 14-dniowy okres na rezygnację z niej.

- Po co jest ten trzeci podmiot? To wybieg mający na celu pozbawienie konsumenta prawa do odstąpienia od umowy - podkreśla rzecznik dodając, że jest jednak wybieg prawny.

Z biura prasowego Orange Polska otrzymaliśmy odpowiedź potwierdzającą, że umowa zawierana przez pełnomocnika, nie jest umową zawieraną na odległość lub poza lokalem, ponieważ „w chwili jej zawarcia obie strony umowy - z jednej Orange Polska, a z drugiej pełnomocnik reprezentujący klienta znajdują się w lokalu przedsiębiorstwa Orange Polska"... Zapewniono nas przy tym, że klient ma prawo odwołać zarówno pełnomocnictwo, jak i złożone zamówienie bez konsekwencji.

W praktyce okazuje się nie być to takie proste, dlatego też piotrkowski rzecznik konsumentów przekazał sprawę do zbadania UOKiK w Łodzi.

Wracając do sprawy

Jak informuje nas biuro prasowe Orange Polska, klient chcący zmienić sprzedawcę energii elektrycznej na Orange Energia ma prawo odstąpić od umowy zawartej na podstawie pełnomocnictwa. W przypadku umów kompleksowych, może to zrobić w terminie 14 dni od otrzymania obustronnie podpisanej umowy. Taką możliwość gwarantują mu zapisy Ogólnych Warunków Umowy.

Jak podkreślają przedstawiciele biura - dla wygody klienta informacja o prawie do odstąpienia przez klienta od umowy została umieszczona w treści pełnomocnictwa, które podpisuje chcąc zawrzeć umowę na sprzedaż energii elektrycznej w Orange Energia. Wzór odstąpienia od umowy, z którego klient może skorzystać został zamieszczony na odwrocie dokumentu Pełnomocnictwa.

"Nie jest zatem prawdą, że podpisanie umowy kompleksowej na podstawie pełnomocnictwa miało na celu pozbawienie klienta prawa do odstąpienia od umowy. Zawieranie umowy na podstawie pełnomocnictwa udzielanego Orange Retail ma na celu wyłącznie wygodę klienta i ograniczenie zaangażowania po jego stronie do minimum. Daje ono możliwość załatwienia wszystkich formalności związanych ze zmianą sprzedawcy energii podczas jednej wizyty w salonie Orange lub podczas jednej wizyty kuriera u klienta w domu" - dodaje Orange Polska.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na piotrkowtrybunalski.naszemiasto.pl Nasze Miasto