Przygotowania do budowy zachodniej obwodnicy Jasła trwają od 2016 roku. Została ujęta w programie „stu obwodnic” na lata 2020 – 2030. W poniedziałek, 9 października, w Starostwie Powiatowym w Jaśle dyrektor rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Bogdan Tarnawski przedstawił orientacyjny jej przebieg. Rozbudowany zostanie obecny odcinek drogi krajowej nr 73 (2,5 km), a pozostała część z 6,6 -kilometrowej obwodnicy zostanie poprowadzona nowym śladem.
Budowane będzie odwodnienie, przepusty drogowe, mosty, przebudowana infrastruktura wszelkich instalacji, infrastruktury technicznej, oświetlenie, powstanie miejsce do kontroli pojazdów, drogi dojazdowe oraz system zarządzania ruchem.
– To jest nowość. Będzie to zdjęcie systemów monitoringu i zdalnego sterowania sygnalizacjami świetlnymi i innymi elementami kierowania ruchem pod jedno centrum zarządzania ruchem, które zostanie tutaj wybudowane przy S19, a integracja obejmie całe województwo, od Lasów Janowskich do Barwinka, jak również DK 73 zostanie pod to podciągnięta. Będą tam całodobowe, 7 dni w tygodniu, dyżury pracowników, którzy w przypadku zaistnienia takiej konieczności będą mogli sterować zdalnie urządzeniami bezpieczeństwa ruchu, tak aby zapewnić stuprocentowe bezpieczeństwo prowadzenia ruchu na wszystkich drogach krajowych naszego województwa
– tłumaczył Bogdan Tarnawski.
Rozbudowana DK73 będzie miała dwa pasy ruchu po 3,5 metra z pasem środkowym wielofunkcyjnym. Pojazdy skręcające w lewo lub w prawo nie będą zatrzymywały się na pasie ruchu, tylko będą miały specjalnie wydzielony pas. Sama jezdnia to 10,5 metra, do tego dochodzą pobocza. W obszarze pozamiejskim będzie można poruszać się z prędkością 110 km/h, a w obszarze zabudowanym – 90 km/h.
Na obwodnicy Jasła będzie kilka skrzyżowań m.in. ulicy Krakowskiej i Krajowickiej. Na ulicach Krakowskiej i Podzamcze oraz na ul. Mickiewicza będą to ronda turbinowe bez krzyżowania się kierunków ruchu.
- Zapewniają one prawie absolutne bezpieczeństwo przejazdu
– podkreślił dyrektor Bogdan Tarnawski. Łącznik do drogi powiatowej również będzie w formie ronda turbinowego.
- Jeszcze w tym roku chcemy ogłosić przetarg na zaprojektuj – wybuduj. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na trzeci kwartał 2024 r. Można założyć, że uda się nam to zrobić szybciej niż w trzecim kwartale 2024 roku. Zezwolenie na realizację inwestycji drogowych planujemy na pierwszy kwartał 2026 roku. Realne jest, że może to być w 2025 r. Zakończenie i oddanie do użytku obwodnicy planowane jest na drugi kwartał 2028 roku
– przedstawił harmonogram prac Bogdan Tarnawski.
Ile będzie kosztować budowa obwodnicy dokładnie nie wiadomo. Pierwsze szacunki mówiły o ponad 200 mln zł.
- Wycena robiona była parę lat temu, jeszcze przed wojną na Ukrainie. Teraz patrząc na inflację na pewno ona wrosła, trudno o konkrety, bo nasz projektant analizuje koszty jeszcze raz
– powiedział nam Bogdan Tarnawski.
Starosta jasielski Adam Pawluś ma nadzieję, że obwodnica zostanie wykonana w 2027 roku.
– Wszyscy samorządowcy musimy wspierać, pomagać, żeby w szybkim tempie likwidować ewentualne kolizje. One występują, bo nie ma tak, że robimy potężną inwestycję i ona nikogo nie dotknie
– powiedział starosta.
Podczas spotkania z udziałem m.in. senator Alicji Zając i burmistrza Jasła Ryszarda Pabiana, który postuluje budowę także wschodniej obwodnicy Jasła, dyrektor rzeszowskiego oddziału GDDKiA powiedział, że taki wniosek został złożony i znalazł się na liście rezerwowej programu „Stu obwodnic”.
- Wybrany wariant obwodnicy zachodniej jest optymalny. Cieszę się, że idziemy w tym kierunku
– powiedział burmistrz Jasła Ryszard Pabian, który nawiązał do wariantu wschodniej obwodnicy miasta.
– Wydaje się bardzo zasadny i jak najbardziej starania powinniśmy trzymać w tym kierunku. Pewnie wszystko powinniśmy robić, żeby kiedyś do wariantu wschodniego można było przystąpić. Jako miasto od początku podkreślaliśmy zasadność budowy tego wariantu ze względu na ilość zakładów przemysłowych w Warzycach
– zaznaczył burmistrz.
- Większość osób zdaje sobie sprawę o braku szybkiej komunikacji na terenie południa Podkarpacia. Sama S19 to trochę za mało, bo ona przebiega trochę dalej od powiatu jasielskiego. Zależy nam na tym, żeby poprawić zjazd z autostrady A4, a później zajmiemy się obwodnicą południową, czyli łatwiejszym dostępem do S19
– powiedziała senator Alicja Zając.
– Jeżeli zostanę wybrana senatorem, dalej będę pracować w komisji infrastruktury dla dobra regionu
– dodała parlamentarzystka.
Członek zarządu powiatu jasielskiego Grzegorz Pers nawiązał również do koncepcji wschodniej obwodnicy Jasła, o której wspominał burmistrz, jest bardzo potrzebna.
– Od godziny 14 do 17 stoimy w korkach przy wjeździe od strony Krosna. Taka obwodnica usprawniła by ruch w mieście
– podkreślił.
Radna powiatowa Magdalena Stasiowska, reprezentująca Gminę Kołaczyce, powiedziała, że z planowaną rozbudową drogi powiatowej w Kołaczycach, którą na czas przebudowy DK73 będzie można od strony Pilzna dojechać do Jasła, nie powinno być problemów, bo większość działek należy do gminy, a jedyny stary dom, który trzeba wyburzyć spadkobiercy są chętni sprzedać.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?