Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Herb i Blachowni. Trzy warianty przebiegu drogi leżą na stole

Piotr Ciastek
Piotr Ciastek
DK 46 i A1 w gminie Blachownia
DK 46 i A1 w gminie Blachownia dronikiem.pl
Generalna dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zakończyła cykl spotkań informacyjnych dotyczących przebiegu obwodnicy Blachowni i Herb w ciągu DK46. Do 30 kwietnia można jednak jeszcze zgłaszać swoje uwagi korespondencyjnie. Do tej pory, na spotkaniach i korespondencyjnie zgłoszono prawie 300 opinii. Budowa obwodnicy ma ruszyć za trzy lata.

Poprawa bezpieczeństwa na drogach, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej - to główne założenia rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. W województwie śląskim, w ramach tego Programu, powstanie pięć inwestycji. Jedną z nich jest budowa obwodnicy Herb w powiecie lublinieckim i blachowni w powiecie częstochowskim.

Podczas spotkań informacyjnych z GDDKiA wniesiono niemal 300 opinii, co do przebiegu obwodnicy. Analizowane są obecnie trzy warianty przebiegu trasy.

W pierwszym wariancie projektowana obwodnica rozpoczyna się około 172+500 km istniejącej drogi krajowej nr 46. Następnie omija zabudowania miejscowości Herby od północnej strony, by na dalszym odcinku ominąć zabudowania miejscowości Pietrzaki, Trzepizury i Ostrowy po południowej stronie.

W drugim wariancie proponowana trasa obwodnicy rozpoczyna się również w około 172+500 km istniejącej drogi krajowej nr 46, a następnie omija zabudowania miejscowości Herby, Pietrzaki i Trzepizury od północnej strony, by na dalszym odcinku ominąć zabudowania miejscowości Ostrowy po południowej stronie.

Z kolei trzeci wariant rozpoczynający się w tym samym miejscu na DK46 co poprzednie, omija zabudowania miejscowości Herby od północnej strony, by przed miejscowością Pietrzaki włączyć się w ślad istniejącej drogi krajowej nr 46, a następnie na dalszym odcinku ominąć zabudowania miejscowości Trzepizury od północnej strony, by następnie ominąć zabudowania Blachowni po południowej stronie.

Zakończenie obwodnicy zaproponowano w 4 wariantach:

  • Podwariant 1 - zakończenie na węźle Blachownia Autostrady A1, poprzez rozbudowę węzła.
  • Podwariant 2 - zakończenie projektowanym rondem na istniejącej łącznicy węzła Autostrady A1.
  • Podwariant 3 – włączenie do istniejącego ronda stanowiącego połączenie łącznicy węzła Blachownia z istniejącą drogą krajową nr 46.
  • Podwariant 4 zakończenie projektowanym rondem na istniejącej drodze krajowej nr 46 około 0,5 km przed węzłem Blachownia.

Obwodnica Blachowni i Herb

Budowa obwodnicy pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez te miejscowości.

- W przyszłości odcinek ten będzie kluczowy z uwagi na połączenie autostrady A1 z planowaną drogą ekspresową S11. Przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców oraz odciąży istniejący układ komunikacyjny. Inwestycja poprawi również komfort i warunki przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na drodze krajowej nr 46 od Lublińca do Częstochowy. Długość obwodnicy wyniesie około 11 km, w zależności od wybranego wariantu - informuje GDDKiA.

12 maja 2021 r. GDDKiA podpisała umowę na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) wraz z uzyskaniem tej decyzji. Zadanie przewidziano do realizacji w latach 2025-2028.

100 obwodnic

Program budowy 100 obwodnic ma na celu poprawienie bezpieczeństwa na drogach, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas, a także poprawę przepustowości sieci drogowej. Ministerstwo Infrastruktury opracowało plan, według którego w latach 2020 – 2030 w Polsce ma powstać 100 obwodnic o łącznej długości około 820 km. Na realizację zadań rząd przeznaczy 28 mld zł. Program zakłada powstanie dróg o najlepszych parametrach technicznych, uwzględnione zostaną urządzenia bezpieczeństwa ruchu, pozwalające także na bezpieczny ruch pieszych. Przy wyborze lokalizacji inwestycji zostały uwzględnione względy organizacji ruchu, takie jak natężenie ruchu, przepustowość czy ilość ruchu ciężkiego, a także względy bezpieczeństwa, takie jak poziom wypadkowości i liczba ofiar wypadków. Inwestycje mają również zapewnić połączenie z państwami sąsiednimi oraz zrównoważony rozwój kraju.

DK 46 i A1 w gminie Blachownia

Obwodnica Herb i Blachowni. Trzy warianty przebiegu drogi le...

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lubliniec.naszemiasto.pl Nasze Miasto