W środę 7 września Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach opublikował ogłoszenie o przetargu na rozbiórkę i budowę wiaduktu nad torami PKP w ciągu drogi wojewódzkiej nr 906 w Lublińcu. Inwestycja na wniosek Województwa Śląskiego zostanie sfinansowana z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Na ten cel przyznano kwotę 30 mln zł.
Prace, które wykona wyłoniona w przetargu firma obejmą rozbiórkę istniejącego wiaduktu w ciągu ulicy Powstańców Śląskich i budowę nowego obiektu. Wcześniej firma musi przygotować teren, przeprowadzić prace ziemne (budowa instalacji rurociągów i linii komunikacyjnych), a także montaż takich elementów jak bariery, czy znaki drogowe.
Termin otwarcia ofert wyznaczono na 11 października tego roku. Jeśli wykonawca zostanie wyłoniony w pierwszym przetargu będzie miał 26 miesięcy od momentu podpisania umowy na realizację całej inwestycji.
Utrudnienia w ruch i termin realizacji
Droga wojewódzka na czas budowy zostanie zamknięta bezpośrednio za ostatnimi wlotami najbliższych skrzyżowań. Ruch kołowy będzie poprowadzony po wyznaczonych objazdach, a ruch pieszy będzie się odbywał komunikacją zastępczą.
Jeśli procedura przetargowa zakończy się bez przeszkód, wykonanie inwestycji nastąpi w latach 2023 – 2024.
Nie przeocz
Wiadukt na Powstańców Śląskich
Istniejący wiadukt drogowy o długości całkowitej 174,10 m umożliwia przejazd i przejście pieszych ciągiem drogi wojewódzkiej nad torami linii kolejowych nr 61 Kielce– Fosowskie, nr 143 Kalety – Wrocław Mikołajów, torami stacji kolejowej w Lublińcu oraz nad drogą gminną nr 440072S (ul. Nowa i ul. Plebiscytowa w Lublińcu) oraz nad drogą gruntową.
Ustrój nośny istniejącego obiektu to dziesięcioprzęsłowa konstrukcja złożona z prefabrykowanych belek typu Płońsk oraz żelbetowej płyty o szerokości 13,42 m. Każdą z podpór pośrednich stanowią dwa żelbetowe słupy stężone górą za pomocą belki oczepowej. Podpory skrajne stanowią betonowe przyczółki zagłębione w nasypie. Konstrukcję przęseł oparto na podporach z wykorzystaniem stalowych łożysk stycznych.
Wiadukt został wybudowany w 1975 r., a większy remont wykonano w 1988 r. Zwiększony ciężki ruch i postępująca degradacja obiektu przez kolejne lata spowodowało, że podjęto decyzję o całkowitej jego rozbiórce i budowie nowego , w tym samym miejscu. Zlecono dokumentację projektową i uzyskano decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Nowy obiekt
Nowy wiadukt będzie się składał z 5 przęseł i będzie miał 174,9 m długości oraz 15,2 m szerokości. Ze względu na technologię prac rozbiórkowych oraz w celu skrócenia czasu realizacji robót budowlanych, zaprojektowano budowę nowego wiaduktu drogowego w postaci stalowego przęsła łukowego z jazdą dołem (w części nadtorowej) oraz dwuprzęsłowych, ciągłych ustrojów belkowo-płytowych na dojazdach do łuku.
Jak podaje ZDW, przęsło nadtorowe wykonane zostanie w formie dwóch stalowych łuków o konstrukcji skrzynkowej, ze ściągiem blachownicowym, połączonych wzajemnie stalowymi stężeniami rurowymi o układzie krzyżowym. Długość teoretyczna każdego z łuków wynosi 73,5 m, długość całkowita 76,2 m i wysokość 13,39 m. Do łuków, za pomocą wieszaków w układzie pionowym, podwieszona będzie stalowa konstrukcja pomostu z płytą żelbetową sprężoną podłużnie. Przęsło łukowe oparto za pośrednictwem łożysk garnkowych na masywnych, żelbetowych filarach ścianowych, posadowionych pośrednio za pomocą żelbetowych, wielkośrednicowych pali fundamentowych.
Zobacz także
Musisz to wiedzieć
Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?