Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Lubliniec. Ogłoszono przetarg na rozbiórkę i budowę wiaduktu w ciągu DW 906

Piotr Ciastek
Piotr Ciastek
Ogłoszono przetarg na rozbiórkę i budowę wiaduktu w ciągu DW 906 w Lublińcu. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Ogłoszono przetarg na rozbiórkę i budowę wiaduktu w ciągu DW 906 w Lublińcu. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Ciastek
Po trzech miesiącach od przyznania środków z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych na budowę wiaduktu w Lublińcu, Zarząd Dróg Wojewódzkich ogłosił przetarg na tę ważną dla miasta, ale i regionu inwestycję drogową.

W środę 7 września Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach opublikował ogłoszenie o przetargu na rozbiórkę i budowę wiaduktu nad torami PKP w ciągu drogi wojewódzkiej nr 906 w Lublińcu. Inwestycja na wniosek Województwa Śląskiego zostanie sfinansowana z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Na ten cel przyznano kwotę 30 mln zł.

Prace, które wykona wyłoniona w przetargu firma obejmą rozbiórkę istniejącego wiaduktu w ciągu ulicy Powstańców Śląskich i budowę nowego obiektu. Wcześniej firma musi przygotować teren, przeprowadzić prace ziemne (budowa instalacji rurociągów i linii komunikacyjnych), a także montaż takich elementów jak bariery, czy znaki drogowe.

Termin otwarcia ofert wyznaczono na 11 października tego roku. Jeśli wykonawca zostanie wyłoniony w pierwszym przetargu będzie miał 26 miesięcy od momentu podpisania umowy na realizację całej inwestycji.

Utrudnienia w ruch i termin realizacji

Droga wojewódzka na czas budowy zostanie zamknięta bezpośrednio za ostatnimi wlotami najbliższych skrzyżowań. Ruch kołowy będzie poprowadzony po wyznaczonych objazdach, a ruch pieszy będzie się odbywał komunikacją zastępczą.

Jeśli procedura przetargowa zakończy się bez przeszkód, wykonanie inwestycji nastąpi w latach 2023 – 2024.

Nie przeocz

Wiadukt na Powstańców Śląskich

Istniejący wiadukt drogowy o długości całkowitej 174,10 m umożliwia przejazd i przejście pieszych ciągiem drogi wojewódzkiej nad torami linii kolejowych nr 61 Kielce– Fosowskie, nr 143 Kalety – Wrocław Mikołajów, torami stacji kolejowej w Lublińcu oraz nad drogą gminną nr 440072S (ul. Nowa i ul. Plebiscytowa w Lublińcu) oraz nad drogą gruntową.

Ustrój nośny istniejącego obiektu to dziesięcioprzęsłowa konstrukcja złożona z prefabrykowanych belek typu Płońsk oraz żelbetowej płyty o szerokości 13,42 m. Każdą z podpór pośrednich stanowią dwa żelbetowe słupy stężone górą za pomocą belki oczepowej. Podpory skrajne stanowią betonowe przyczółki zagłębione w nasypie. Konstrukcję przęseł oparto na podporach z wykorzystaniem stalowych łożysk stycznych.

Wiadukt został wybudowany w 1975 r., a większy remont wykonano w 1988 r. Zwiększony ciężki ruch i postępująca degradacja obiektu przez kolejne lata spowodowało, że podjęto decyzję o całkowitej jego rozbiórce i budowie nowego , w tym samym miejscu. Zlecono dokumentację projektową i uzyskano decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

Nowy obiekt

Nowy wiadukt będzie się składał z 5 przęseł i będzie miał 174,9 m długości oraz 15,2 m szerokości. Ze względu na technologię prac rozbiórkowych oraz w celu skrócenia czasu realizacji robót budowlanych, zaprojektowano budowę nowego wiaduktu drogowego w postaci stalowego przęsła łukowego z jazdą dołem (w części nadtorowej) oraz dwuprzęsłowych, ciągłych ustrojów belkowo-płytowych na dojazdach do łuku.

Jak podaje ZDW, przęsło nadtorowe wykonane zostanie w formie dwóch stalowych łuków o konstrukcji skrzynkowej, ze ściągiem blachownicowym, połączonych wzajemnie stalowymi stężeniami rurowymi o układzie krzyżowym. Długość teoretyczna każdego z łuków wynosi 73,5 m, długość całkowita 76,2 m i wysokość 13,39 m. Do łuków, za pomocą wieszaków w układzie pionowym, podwieszona będzie stalowa konstrukcja pomostu z płytą żelbetową sprężoną podłużnie. Przęsło łukowe oparto za pośrednictwem łożysk garnkowych na masywnych, żelbetowych filarach ścianowych, posadowionych pośrednio za pomocą żelbetowych, wielkośrednicowych pali fundamentowych.

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

od 7 lat
Wideo

Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Lubliniec. Ogłoszono przetarg na rozbiórkę i budowę wiaduktu w ciągu DW 906 - Dziennik Zachodni

Wróć na lubliniec.naszemiasto.pl Nasze Miasto