18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Lubliniec: Hotelarze z Zespołu Szkół Ogólnokształcąco-Technicznych pod wrażeniem stażu w Norwegii

AKC
W Zespole Szkół Ogólnokształcąco-Technicznych w Lublińcu odbyło się spotkanie podsumowujące staż realizowany przez uczniów Technikum Hotelarskiego w Norwegii.

Kilkudziesięciu rodziców i uczniów klas hotelarskich obejrzało prezentację z wyjazdu na praktykę zawodową do Brekstad – miasta położonego kilkadziesiąt kilometrów na północ od Trondheim.

Dla większości uczniów już sama podróż, mimo że długa i wyczerpująca, stanowiła nie lada atrakcję, gdyż obejmowała przeloty z przesiadką i podróż promem. Młodzieży jednak nie opuszczała fantastyczna atmosfera i dobre humory . – Norwegia przywitała nas fantastyczną, słoneczną pogodą, Górami Skandynawskimi i fiordami – relacjonowała opiekunka, Beata Kąpielska.

Pobyt na stażach w Norwegii to przede wszystkim praca, zdobywanie nowych umiejętności i doświadczeń. Praca rozdzielona była pomiędzy cztery sektory: recepcja, kuchnia, restauracja, służba pięter. Każdy dzień pracy rozpoczynał się rozmową z opiekunem praktyki, który przydzielał zadania na dany dzień pracy.

Jeden dzień w tygodniu cała grupa miała wolny. Uczniowie postanowili nie odpoczywać w wolnym czasie, lecz poznawać Norwegię, jej historię, kulturę, tradycje.

– Zwiedziliśmy wiele ciekawych miejsc, jak np. Fort z czasów II wojny światowej, Zamek w Austrat, zabytkową farmę rybną w Uthaug, muzeum Hannah Ryggen, wybraliśmy się na cały dzień do Trondheim. Dbaliśmy także o kondycję  fizyczną rywalizując na kręgielni, czy na strzelnicy. Poznaliśmy również codzienne życie i pracę mieszkańców Norwegii, spotkaliśmy się z pracownikami największego w kraju zakładu przetwórstwa rybnego Geontvedt Pelagic – wyliczał podczas konferencji Krzysztof Sacha, uczestnik projektu.

W połowie praktyki w Orland Kysthotell młodzież przygotowała The Polish Day. Uroczystość rozpoczęła się od prezentacji naszego kraju: jego historii, kultury. Uczniowie przedstawili sylwetki wybitnych Polaków, ciekawe miejsca, polską przyrodę. Następnie zaprezentowali nasz region – ziemię lubliniecką oraz miasto i oczywiście swoją szkołę. Pomiędzy poszczególnymi  częściami prezentacji grupa przebrana w stroje ludowe wypożyczone z kochanowickiego GOK zaprezentowała tańce ludowe.

W drugiej części The Polish Day norwescy goście zostali zaproszeni do degustacji polskich tradycyjnych potraw. Na stołach pojawiła się: zasmażaną kapustę kiszoną z grzybami, barszcz czerwony z krokietem, żurek z jajkiem, kluski śląskie z sosem pieczeniowym. – Częstowaliśmy Norwegów przywiezionymi z Polski kabanosami, kiełbasą suchą krakowską, oscypkiem i roladą ustrzycką. Na deser upiekliśmy szarlotkę oraz ciasto galaretką i owocami, podaliśmy także przywiezione z Polski słodycze. Na koniec zaplanowaliśmy wspólne śpiewy połączone z nauką polskiej piosenki- wspominali uczniowie. Norwegowie byli zafascynowani Polską, naszym regionem, potrawami, a my urzekliśmy ich naszą otwartością – opowiadali uczniowie.

"Profesjonalizm w hotelarstwie to niełatwa sztuka. Uczmy się go od tych, którzy opanowali ją perfekcyjnie"  to tytuł a jednocześnie hasło, które towarzyszyło młodzieży podczas 4 - tygodniowego pobytu w Norwegii w Brekstad. Staż w Orland Kysthotell okazał się świetną okazją dla uczniów, aby poznać funkcjonowanie hotelu za granicą. Było to możliwe dzięki bardzo dobrej organizacji i możliwości  pracy na różnych stanowiskach. Hotelarze z ZSOT poznali podstawy norweskiego. Po pracy odbywali rozmowy z opiekunami, słuchali ich uwag i zaleceń. Bardzo cenne okazało się także szlifowanie umiejętności językowych na polu zawodowym.

Uczniowie pochwalili się posiadanymi certyfikatami. Otrzymali również dokumenty Europass – Mobilność – uznawane za granicą polsko - angielskie potwierdzenia realizacji stażu. Dokumenty te dołączą w przyszłości do swojego CV i będą mogli ubiegać się o zatrudnienie w kraju i za granicą.

Wkrótce, bo za dwa miesiące, do Norwegii wyjeżdża kolejna grupa uczniów z ZSOT. 10-osobowa delegacja spędzi za granicą 4 tygodnie na przełomie maja i czerwca. Już trwają przygotowania językowe, a wkrótce rozpoczną się w ZSOT dodatkowe lekcje norweskiego. We wrześniu natomiast odbędzie się staż uczniów kształcących się w obecnych klasach pierwszych. Wyjadą oni na Cypr. Rekrutacja uczestników została już zakończona.