Koleje dołożą nawet połowę kwoty do budowy tunelu pod torami na Częstochowskiej

Piotr Ciastek
Piotr Ciastek
Propozycja tunelu pod torami PKP autorstwa Adama Bieli.
Propozycja tunelu pod torami PKP autorstwa Adama Bieli.
Udostępnij:
Władze miasta rozmawiały z PKP PLK na temat planowanej budowy tunelu, a dokładnie wiaduktu kolejowego nad jezdnią ulicy Częstochowskiej. Ma on usprawnić przejazd samochodów w tej części miasta, na co od lat narzekają lublinieccy kierowcy.

Pod koniec października burmistrz Lublińca Edward Maniura, poseł Andrzej Gawron i inni przedstawiciele samorządu spotkali się z prezesem PKP PLK w Warszawie w związku z budową tunelu w ciągu ulicy Częstochowskiej. Wcześniej władze spotykały się z władzami regionalnymi PKP.

- Jesteśmy w posiadaniu jako miasto koncepcji, z której jasno wynika, że jedynym sensownym rozwiązaniem jest budowa tunelu. Kiedy mówiłem o budowie wiaduktu, że to będzie wydatek rzędu 80-100 mln zł padały pytania, co będzie tyle kosztować. Okauje się, że na bazie przygotowanej przez profesjonalną firmę wyliczeń, koszty realizacji wiaduktu, to byłoby ponad 50 mln zł netto, plus vat i wykupy nieruchomości. To byłaby kwota na poziomie 100 mln zł. Jedynym rozwiązaniem okazuje się być budowa tunelu - mówił podczas listopadowej sesji Rady Miejskiej burmistrz Lublińca.

Jak już wielokrotnie pisaliśmy, tunel będzie miał kształt litery "U". Według dokumentacji, którą dysponuje miasto, budowa tunelu pochłonie około 50 mln zł. Nie jest jednak wykluczone, że będzie to większa kwota.

Miasto otrzymało deklarację ze strony prezesa PKP PLK, że planowana inwestycja zostanie przeprowadzona wspólnie, a możliwość dofinansowania ze strony PKP wynosi naweto 50 proc. Miasto rozważa też sięgnięcie po środki unijne, jednak te mogą być dostępne według wiedzy burmistrza dopiero w 2023 roku. - Tutaj należa się podziękowania panu posłowi Gawronowi, który to spotkanie zorganizował. Bo jeżeli ktoś pomaga, to wypada podziękować - dodał burmistrz Maniura.

List intencyjny ma zostać podpisany w Warszawie w pierwszej połowie grudnia.

Mniej korków w Lublińcu?

Koncepcja tunelu na ulicy Częstochowskiej zarekomendowana przez miasto, mocno przypomina propozycję, którą w 2019 roku wysunął Jerzy Orszulak, radny powiatu lublinieckiego wraz Adamem Bielą, który stworzył wizualizację tego pomysłu.

– To nowatorski pomysł, który nie zakłada budowy wiaduktu lecz podziemną przeprawę pod torami kolejowymi. Ponadto ta koncepcja nie powoduje wyburzeń budynków i nie przewiduje poważniejszych utrudnień dla osób tam mieszkających – mówił w 2019 Jerzy Orszulak.

Miasto podkreśla, że po likwidacji tego przejazdu udrożniony zostanie ruch samochodowy i znikną korki, na które najbardziej narzekają zmechanizowani uczestnicy ruchu.

Radosław Fogiel o komisji śledczej ws. Pegasusa w Sejmie

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie