Informatycy i mechanicy z ZSOT pojechali po praktykę do Niemiec [ZDJĘCIA]

AKC
Przez dwa tygodnie w grudniu grupa 25 uczniów ZSOT szkoliła się w Lipsku. Wyjazd do Niemiec odbył się w ramach programu POWER VET finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Dwudziestu informatyków z klas drugich i trzecich szkoliło się w pracowniach komputerowych w zakresie sieci i systemów komputerowych, baz danych i aplikacji internetowych. Uczniowie wykonali sieci Smart Home sterujące z telefonu systemami czujników, stworzyli własne strony komputerowe, używali języków programowania: html, css, javascript, pracowali w systemach Mac i Windows.

Pięciu mechaników realizowało w pierwszym tygodniu zadania w pracowni technicznej, ucząc się spawania blach i rur, cięcia, szlifowania i przede wszystkim wykonywania elementów metalowych według rysunku technicznego. Wszystkie te czynności związane były z montażem samochodu elektrycznego e-buggy. Po tygodniu pracy powstała konstrukcja nadwozia, nad którą dalej pracowali uczniowie z Hiszpanii. Mechanicy z ZSOT w drugiej części stażu realizowali program związany z programowaniem obrabiarek CNC. Pierwszy kontakt z oprogramowaniem budził powszechne przerażenie, ale już po trzech dniach nasi uczniowie tak dobrze radzili sobie z zadaniami, że pomagali wykonywać projekty mechatronikom z innej grupy.

Zajęcia praktyczne to tylko jeden z elementów stażu. Uczniowie realizowali program kulturowy i językowy. Popołudnia i wolny weekend spędzali na wycieczkach w Belinie, Halle i Dreźnie. Odwiedzili fabrykę BMW w Lipsku i ciekawe muzea. Największe wrażenie zrobiły na nich Muzeum Techniki w Berlinie i Muzeum Higieny w Dreźnie z uwagi na interaktywny charakter ekspozycji. Ponadto zwiedzali Muzeum Grassi i Muzeum Historii Niemiec w Lipsku. Wbrew pozorom niewiele mieli czasu naprawdę wolnego. Ośrodek w Schkeuditz, gdzie mieszkali w pięknie odrestaurowanym majątku ziemskim, jest oddalony od Lipska o kilkanaście kilometrów. Około 1,5 godziny w jedną stronę zajmowało dojście do dworca, przejazd pociągiem i tramwajami. W dni wypełnione wycieczkami grupa wstawała o 5.00, a wracała do ośrodka o 18 - 19.00. Dzięki temu grupa poznała uroki i wady mieszkania na obrzeżach wielkiego miasta.

- Spośród 5 klas informatycznych i mechanicznych wybraliśmy najlepszych. Uczniowie byli bardzo zmotywowani, nastawieni na nauczenie się jak najwięcej – wyjaśnia Anna Giemza – Jurga, jedna z opiekunek. – Instruktorzy zawodu bardzo szybko zorientowali się, że ta grupa ma specjalne wymagania – oczekuje więcej i chce się wykazać. Warto dodać, że dla prawie wszystkich wykonywane zadania stanowiły całkowitą nowość. Zostało to potem docenione w ocenach celujących dla wszystkich uczestników.

Uczniowie zgłosili się na wyjazd do Niemiec z uwagi na korzyści, które się z tym wiążą. Każdy z nich otrzymał certyfikat. Dostaną także dokument Europass Mobility honorowany we wszystkich krajach europejskich, a także zaświadczenie ukończenia kursu języka angielskiego zawodowego. Będą to pierwsze ważne dokumenty w ich zawodowym portfolio, umożliwiające – jak mówi Simon Dudek z 2TIB - lepszy start w przyszłość. Wszyscy liczą, że czerwcowe egzaminy potwierdzające kwalifikacje w zawodzie okażą się łatwiejsze po dwóch tygodniach intensywnej praktyki. Warto dodać, że staż był całkowicie nieodpłatny dla uczestników. Każdy z nich otrzymał pełne utrzymanie, ubezpieczenie i kieszonkowe.

- Nauczyłem się na wielu umiejętności i zdobyłem dużo wiedzy, która przyda mi się w przyszłości –komentuje Mateusz Brol z 2TI.

- Uważam, że powinniśmy mieć więcej możliwości do wyjazdu z programu POWER VET. Praktyki te otwarły mi nowe drogi, o których wcześniej nie myślałam – dodaje Joanna Bodora z klasy 2TIB.

Wiele osób akcentuje wartość zadań wykonywanych w grupie. Inni skupiają się na umiejętnościach fachowych i poznaniu języka technicznego. Komunikacja odbywała się wyłącznie w języku angielskim.

- Dla mnie najważniejsza była wiedza, jaką wyniosłem – podsumowuje swój udział Patryk Kik z 3TII. Uczyliśmy się kodować oraz tworzyliśmy sieć lokalną w symulatorze, co bardzo mi pomogło w zrozumieniu sieci. Tworzyliśmy inteligentny dom, sieć i łączyliśmy je w całość, tworzyliśmy bazy danych oraz zarządzaliśmy nimi. Wspominał będę także to, jak spędzaliśmy czas poza praktykami w Muzeum Techniki czy Muzeum Higieny. Cieszę się, że dzięki temu w przyszłości łatwiej mi będzie znaleźć pracę za granicą.

- Dla mnie najważniejszym pozytywnym wrażeniem, którym wyniosłem ze stażu jest wyniesiona wiedza. Bardzo podobały mi się praktyki. Dużo sie na nich nauczyłem praktycznych rzeczy, których nie miałbym okazji nauczyć się w najbliższym czasie. Nauczyłem się rzeczy, których jeszcze nie przerabiałem w szkole. Pomogło mi to w dokładnym zrozumieniu wykonywanych zadań. Cieszę się, że dzięki temu w przyszłości będę miał większe szanse i możliwości na znalezienie pracy za granicą oraz z tego, że dostaniemy Europassy – Kacper Słabik z klasy 2TI.

- Z chęcią chciałbym przystąpić ponownie do projektu ze względu na jego jakość organizacji całego stażu. Z pewnością poleciłbym projekt swoim kolegom. Projekt pozwolił mi na zgłębienie mojej wiedzy zawodowej, co według mojej opinii zwiększa moje szanse na polskim oraz międzynarodowym rynku pracy. Jestem zadowolony, że mogłem uczestniczyć w tym projekcie – Bartłomiej Waliszko 2TI.

Projekt realizowany w Zespole Szkół Ogólnokształcąco – Technicznych potrwa do końca sierpnia 2018. Prowadzą go nauczycielki i nauczyciele zatrudnieni w szkole. Mimo że mobilność już się odbyła, trwają działania merytoryczne, ocena rezultatów i ich upowszechnianie, a także raportowanie i rozliczenia. Nauczycieli wspierają w tym uczestnicy stażu, którzy są świadomi, że za sukcesem stoi praca zespołowa, dobra atmosfera i organizacja.

Projekt „Staże zawodowe w Niemczech dla informatyków i mechaników ze Śląska” realizowany jest w ramach projektu systemowego „Ponadnarodowa mobilność uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój

Kto musi dopłacić do podatków?