18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Dworzec w Herbach tętnił życiem. Była tu Magistrala Węglowa. Co nam zostało? [ZDJĘCIA]

Angelina Kita
W Herbach Nowych wybudowano jedną z ważniejszych linii kolejowych w Polsce ­ Magistralę Węglową. I podobno wielu o tym fakcie nie wie...

W sierpniu 1925 roku przystąpiono do budowy jednotorowej linii Kalety - Herby Nowe - Wieluń Podzamcze. Od pierwszego dnia eksploatacji na linii tej jeździły pociągi tranzytowe. Dostarczały węgiel ze śląskich kopalni do nadmorskich portów.

Blokada eksportu w kierunku Niemiec, a następnie strajk górników angielskich w maju 1926 roku i wzrost eksportu droga morską spowodowały, że ze Śląska wywożono w głąb kraju oraz do portów do Gdańska i Gdyni do 5000 wagonów węgla dziennie. W 1928 roku odcinkiem Kalety-Herby przejeżdżały w ciągu doby 32 pary pociągów w tym 27 towarowych.

Te wzrastające potrzeby przewozowe w kierunku portów morskich spowodowały przystąpienie w 1927 roku do budowy tzw. magistrali węglowej Herby Nowe- Karsznice - Inowrocław - Bydgoszcz - Gdynia (jest ona do dziś).

Budowę rozpoczęły Polskie Koleje Państwowe. Niestety w pewnym momencie zabrakło pieniędzy na budowę.

Od 1931 roku kontynuowało ją Francusko-Polskie Towarzystwo Kolejowe. Było to dla niej opłacalne, bo w zamian za budowę otrzymywało zyski z eksploatacji linii.

Magistrala Węglowa znacznie skracała połączenie kolejowe Śląska z Gdynią(pociągi nie musiały jeździć przez Poznań) oraz znacznie odciążała od przewozów towarowych pozostałe linie.

Oprócz transportu węgla przewożono także ludzi, choć ruch lokalny był zdecydowanie uboższy.

W 1963 roku zaczęto magistralę węglową elektryfikować. Trakcję elektryczną uruchomiono w latach 1965- 1968. Przepustowość magistrali wzrosła o 35 procent.

Dziś nadal jeżdżą tu pociągi wypełnione po brzegi węglem, ale w znacznie mniejszym stopniu. Jeździ tędy też około 5 par pociągów pasażerskich głównie do Wielunia i Krzepic.

Na dworcu Herby Nowe pracuje dyżurna ruchu, a w mieszkaniach na górze mieszkają rodziny kolejarzy.

Nie tak dawno zamknięto kasę biletową i poczekalnię. Jest to nieekonomiczne i nierentowne w obliczu coraz mniejszej potrzeby podróżowania pociągiem. I tym sposobem polskie dworce coraz bardziej przechodzą do historii.

Bardzo zasłużoną postacią dla dworca w Herbach była postać kolejarza Henryka Dąbrowskiego. Niestety w tym roku w lutym po ciężkiej chorobie zmarł.

Henryk Dąbrowski był kolejarzem w czwartym pokoleniu. W ostatnich latach swojej pracy był kontrolerem w Zakładzie Linii Kolejowych PKP PLK w Tarnowskich Górach. W sensie pozytywnym był wręcz fanatykiem kolei. Swoją pracę na kolei traktował jako pasję. Na emeryturę przeszedł 30 grudnia 2009 roku.

Dziełem jego życia była Sala Tradycji Magistrali Węglowej Śląsk - Porty, którą stworzył w budynku dworca w Herbach Nowych, do której zebrał wszystkie eksponaty, i której był opiekunem. Zbierał wszystko co z koleją było związane, szyny, mundury, odznaczenia a nawet papierki po cukierkach.

Dworzec w Herbach ma jednak szczęście

Zaciekawiła mnie historia dworca kolejowego Herbach Nowych i to co stanie się z nim oraz tzw. salą tradycji po śmierci kolejarza czwartego pokolenia Henryka Dąbrowskiego.

Na dworcu jest niewielkie muzeum magistrali węglowej, gdzie - z inicjatywy dziadka pana Henryka, też kolejarza, Jana Dąbrowskiego - zgromadzono wiele pamiątek z historii kolei.

Na dworcu w Herbach Nowych spotkałam się z nowym opiekunem sali tradycji, Patrykiem Sieczką. Zaskoczył mnie jego młody wygląd. Dwudziestolatek z Wielunia zadziwia niezwykle dobrą znajomością historii kolei w powiecie i sporą dojrzałością.

- Chciałbym aby jak najwięcej osób odwiedziło muzeum w Herbach, dopilnuje tego aby to miejsce "żyło". Musimy przecież dorobek naszych przodków zachować dla przyszłych pokoleń - mówi Patryk Sieczka.

Dworcem zajmuje się od kilku miesięcy. Jak sam mówi, kolej to jego wielka pasja. Interesował się nią już jako mały chłopiec. O tym, że salą tradycji nie ma się kto opiekować, Patryk dowiedział się od jednego z pracowników kolei. Nie zastanawiał się ani chwili.

W tym roku czekają nas dynamiczne zmiany na rynku pracy

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3