Dworce z charakterem i duszą. Tym razem wspominamy Woźniki

Angelina Kita
Tak dziś wygląda dworzec w Woźnikach
Tak dziś wygląda dworzec w Woźnikach arc
Z początkiem lat 90. XX wieku linia została zamknięta dla ruchu pociągów i pomimo długoletnich i intensywnych starań ze strony gminy Woźniki, zarząd PKP nie chce zgodzić się na oddanie nasypu kolejowego

Dworzec oficjalnie otwarto w 1932 roku. A tak grzmiały nagłówki gazet z 1932 roku "Ostatnie miasto na Śląsku otrzymało połączenie kolejowe. Uroczyste poświęcenie i otwarcie linii kolejowej Strzebin - Woźniki!", "Rozbudowa linii kolejowych na Śląsku. Uroczyste poświęcenie i otwarcie linii kolejowej Strzebin - Woźniki". Katowice, 29 lipca "Dnia 1 sierpnia br. o godz. 10.50 nastąpi uroczyste poświecenie i otwarcie linii kolejowej Strzebiń - Woźniki. Uroczystości rozpoczną się na stacji Strzebiń. Wyjazd pociągu specjalnego z Katowic do Strzebinia nastąpi 1 sierpnia 1932 roku o godz. 9.30. Budowa linii Strzebin - Woźniki na przestrzeni 13,5 km kosztowała 5 milionów złotych ( ówczesne 1 złoty odpowiadał dzisiejszej 10- złotówce), i trwała dwa lata. Uroczystego otwarcia dokona Pan Wojewoda dr Grażyński."

Dworzec kolejowy w Woźnikach, a tym samym linia Woźniki - Strzebin została wybudowana na mocy ustawy Sejmiku Śląskiego, po czym Urząd Wojewódzki Śląski pod koniec 1929 roku przystąpił do jej budowy. Kolej projektował już rząd niemiecki w roku 1889 w relacji Kalety - Woźniki.

Czasy woźnickiego dworca w latach 60. doskonale pamięta Czesław Tyrol, mieszkaniec pobliskiego Koszęcina.

- W Woźnikach kończyły się tory kolejowe i na ten pociąg, który jeździł ze Strzebinia do Woźnik, to mówiliśmy "Woźnicka Paulinka" lub "Woźnicka sierotka" z tego względu, że pociąg ten jeździł tam samotnie - wspomina Czesław Tyrol- miał też nazwę "Teksas", ponieważ jeździł koło legendarnej góry Grojec, były tak niespotykane pagórki, I tak jadąc wśród tych pagórków tworzył się klimat jakby dzikiego zachodu. My jak to małe dzieci rzucaliśmy w ten pociąg jabłkami - opowiada.

Na początku jeździł tam pociąg parowy, potem lokomotywa spalinowa na ropę. Najpierw służył do przewozu rudy żelaza a następnie ludzi.

Budowa kolei w relacji Woźniki-Strzebin miała na celu przede wszystkim umożliwienie eksploatacji znajdujących się w tym okręgu złóż rudy żelaznej o zawartości 50 proc. metalicznego żelaza, ołowianej, cynkowej oraz węgla i wapienia, ponadto ożywienie eksploatacji okolicznych lasów i podniesienie gospodarcze sąsiednich wsi i miasta Woźniki, które było jak dotąd jedynym miastem na Górnym Śląsku pozbawionym połączenia kolejowego.

Na linii Woźniki -Strzebin ( o dł. 13,850 km) znajdują się 3 stacje i jeden przystanek osobowy: stacja Strzebiń, Stacja Psary i ST. Woźniki, a ponadto przystanek w Lubszy
Linie została wyposażona we wszystkie urządzenia potrzebne zarówno do ruchu osobowego jak i towarowego.
Budowa wykonana została kosztem Skarbu Śląskiego przez Oddział Budowy Kolei Krajowych Wydziału Komunikacji pod kierownictwem radcy bud. inż. Poppera.
Przy budowie kolei zatrudniono wyłącznie miejscowych robotników i użyto tylko miejscowych materiałów budowlanych. Dzięki temu podniósł się tu stan majątkowy okolicznościowych wsi , spowodowało to prywatny ruch budowlany.

A jak sytuacja dworca wygląda dziś? Z początkiem lat 90. XX wieku linia została zamknięta dla ruchu pociągów i pomimo długoletnich i intensywnych starań ze strony gminy Woźniki, zarząd PKP nie chce zgodzić się na oddanie nasypu kolejowego, którego gmina przeznaczyłaby na budowę trasy rowerowej, biegnącej w wyjątkowo malowniczym terenie.


źródło: Montes

A JAKIE JEST WASZE ZDANIE? CZEKAMY NA LISTY, KOMENTARZE I WSPOMNIENIA

Flesz - posypały się mandaty, czy też popełniasz ten błąd?

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3