Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Częstochowski odcinek autostrady A1 do budowy ZDJĘCIA

Janusz Strzelczyk
Podjąłem decyzję o skierowaniu do realizacji budowę ostatniego odcinka autostrady A1, od Tuszyna do Częstochowy - powiedział wczoraj w Częstochowie Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa. Minister Adamczyk i wiceminister Jerzy Szmit podpisali program realizacji tej inwestycji dosłownie na trasie DK1, na jej zamkniętym odcinku, przy budowie węzła autostradowego “F” łaczącego A1 z Pyrzowicami. Odcinek auytostrady A1 od Tuszyna do Częstochowy to 81,6 kilometrów, z tego w województwie śląskim 17 kilometrów. Cały odcinek zostanie podzielony na pięć pododcinków.

Odcinek auytostrady A1 od Tuszyna do Częstochowy to 81,6 kilometrów, z tego w województwie śląskim 17 kilometrów. Cały odcinek zostanie podzielony na pięć pododcinków.

Inwestycja, całe 81,6 km, ma kosztować ponad 3 miliardy złotych.

- Dokładne koszty poznamy po przetargach - mówi Jacek Bojarowicz, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Przetargi na poszczególne odcinki ogłosimy około Bożego Narodzenia.

Czas budowy, od chwili podpisania umowy to ponad 2 lata.

Budowa ma przebiegać po śladzie obecnej trasy szybkiego ruchu DK1, na odcinku od Częstochowy do Piotrkowa Trybunalskiego.

I to nie jest dobra informacja dla samorządowców i mieszkańców gmin powiatu częstochowskiego i woj. łódzkiego, którzy mieszkają przy trasie DK1. Samorządowcy z powiatu częstochowskiego i samorządowcy z gmin i powiatów sąsiadujących, z województwa łódzkiego, twierdzą, że autostrada A1 na odcinku Tuszyn-Rząsawa jest niepotrzebna. Pod wspólnym stanowiskiem w tej sprawie podpisało się siedemnaście samorządów.

Lepiej, według nich, wybudować drogę ekspresową, która będzie tańsza, a płynność ruchu na tym nie ucierpi. Na tym odcinku przebieg planowanej autostrady pokrywa się z DK1. Dlatego lepszym i przede wszystkim tańszym rozwiązaniem byłaby budowa drogi ekspresowej, za przejazd którą nie trzeba byłoby płacić. Trzeba przecież pamiętać, że droga ekspresowa ma tylko nieznacznie gorsze parametry niż autostrada. Swoje stanowisko przedstawili w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju jeszcze poprzedniego rządu.

- Mam nadszieję, że znajdziemy konsensus z samorządami -uważa minister Andrzej Adamczyk.

Minister przypomniał, że poprzedni rząd chciał budować brakujące odcinki autostrad, w tym A1 przez drogowe spółki specjalnego znaczenia. Obecny rząd zmienił koncepcję i przyspiesza realizację inwestycji drogowych.

- Chodzi także o budowę dróg ekspresowych -mówi wiceminister Jerzy Szmit.

W tym kontekście mówił m.in. o odcinku S1 w okolicach Milówki, na szlaku na Słowację.

- To bardzo ważny dzień dla naszego województwa - mówił wczoraj wojewoda śląski Jarosław Wieczorek, obecny razem z wicewojewodą Mariuszem Trepką przy podpisaniu programu realizacji budowy ostatniego odcinka autostrady A1. - Wiele lat czekaliśmy, aby ktoś podjął twardą, męską decyzję w tej sprawie. Za kilka lat z województwa śląskiego pojedziemy nad morze pięć godzin.

Cała długość autostrady A1 będzie miała 568 kilometrów . Nazywana jest też Bursztynową Autostradą bo jej szlak nawiązuje do historycznego Bursztynowego Szlaku znad Bałtyku na południe Europy. W najbardziej optymistycznych zalożeniach miała byż gotowa na Mistrzostwa Europy w piłce nożnej w 2012 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto