Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa rurociągu Boronów-Trzebinia zakończona. Powstał 97-kilometorwy szlak przesyłu surowców

Piotr Ciastek
Piotr Ciastek
Budowa rurociągu Boronów-Trzebinia zakończona. Powstał 97-kilometorwy szlak przesyłu surowców
Budowa rurociągu Boronów-Trzebinia zakończona. Powstał 97-kilometorwy szlak przesyłu surowców arc PERN S.A./Orlen/Ministerstwo Aktywów Państwowych
PERN ukończył budowę strategicznej inwestycji – rurociąg produktowy Boronów-Trzebinia. 97-kilometrowy odcinek prowadzi od Bazy Paliw PERN w Boronowie do Terminala Paliw PKN ORLEN w Trzebini, dzięki czemu paliwa będą docierać szybciej i bezpieczniej do południowej części naszego kraju.

Budowa rurociągu, która właśnie dobiegła końca, ze względu na swoje ponadregionalne znaczenie, została uwzględniona w strategicznych dokumentach: „Polityce energetycznej Polski do 2040 r.” oraz „Programie dla Śląska”.

– Ostatnie lata pokazały, że musimy być gotowi na wszystkie scenariusze w zarządzaniu dostaw energii. PERN i ORLEN to firmy, które są gwarantami zaopatrywania Polski w ropę naftową i paliwa. W obecnej sytuacji międzynarodowej każda inwestycja, która pozwala na magazynowanie lub szybszy transport produktów naftowych to zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego kraju. Dlatego cieszę się, że dzisiaj możemy świętować zakończenie takiego projektu jak budowa rurociągu produktowego Boronów-Trzebinia – powiedział podczas otwarcia rurociągu Mateusz Berger, Pełnomocnik Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej.

Rurociąg przebiega przez 11 gmin

Rurociąg powstał, by poprawić szybkość i bezpieczeństwo zaopatrzenia południa Polski w paliwa poprzez zwiększenie zasięgu transportu rurociągowego aż o 97 km. Nowa magistrala przebiega przez tereny 11 miast i gmin Województwa Śląskiego i Małopolskiego. Dotąd Górny Śląsk był zaopatrywany transportem łączonym (rurociąg, kolej, autocysterny), bądź koleją. Inwestycja stanowi przedłużenie istniejącego układu rurociągów produktowych Płock – Koluszki – Boronów do Terminala Paliw PKN Orlen w Trzebini, w którym są magazynowane benzyny silnikowe bezołowiowe, oleje napędowe oraz dodatki. Jak podkreśla PERN, terminal jest strategicznym punktem na mapie sprzedaży i dystrybucji paliw ze względu na bliskość dużych rynków i aglomeracji oraz lokalizacji niedaleko dużego węzła kolejowego i autostrady A4.

Na konferencji prasowej, podczas której oficjalnie ogłoszono zakończenie budowy rurociągu produktowego, prezes Orlenu Daniel Obajtek podkreślił, iż logistyka jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania koncernu i zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego Polski.

- Dziś odbieramy tak naprawdę dwie inwestycje, które są bardzo ze sobą związane. Koszt tych inwestycji to około pół miliarda złotych. To jest rozbudowa terminala paliwowego w Trzebini. To ważna inwestycja. Ale jeszcze ważniejsza inwestycja, którą dziś oddajemy wspólnie z PERN, to rurociąg Boronów-Trzebinia - powiedział Obajtek.

Także szef spółki, dla której realizowano inwestycję podkreślał, jak jest istotna dla sieci przesyłowej paliw na terenie Polski.

– Transport rurociągowy to zwłaszcza dzisiaj kluczowy element surowcowego i produktowego łańcucha dostaw, od którego zależy sprawność całego systemu, jakość surowca i paliw oraz szybkość ich dostarczania do Klienta. Rurociąg produktowy Boronów-Trzebinia to uzupełnienie brakującego ogniwa wcześniej istniejącej magistrali. Wsłuchujemy się w potrzeby naszych Klientów i staramy się na nie odpowiadać. Dlatego nie tylko zwiększamy zasięg naszych rurociągów, ale i kontynuujemy rozbudowę baz, zwłaszcza w strategicznych nadmorskich lokalizacjach, tym samym poszerzając możliwości sprowadzania ropy naftowej i paliw z różnych kierunków świata – podkreślił Paweł Stańczyk, Prezes PERN.

Jakie środki bezpieczeństwa zastosowano w trakcie budowy rurociągu?

Władze PERN podkreślają, że na każdym etapie inwestycji zwracano uwagę na bezpieczeństwo projektu. Aby zminimalizować ryzyko uszkodzeń mechanicznych, przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac został przeprowadzony złożony proces projektowania, który uwzględniał m.in. ocenę oddziaływania na środowisko, badania geotechniczne. Następnie uzyskano wszelkie niezbędne zgody administracyjne.

Wszystkie rury wykorzystane podczas budowy rurociągu produktowego Boronów – Trzebinia, zostały wyprodukowane zgodnie z obowiązującymi normami i przy zachowaniu najwyższych standardów jakościowych. Mimo relatywnie niewielkiej średnicy – 25 cm, do produkcji prawie 6,5 tys. rur użyto ponad 5 tys. ton stali. Poddano je łącznie ponad 70 różnym próbom i testom, w tym m.in.: badaniom radiograficznym połączeń spawanych, statycznego rozciągania, magnetyzmu szczątkowego, ciągłości izolacji, próbom szczelności i wytrzymałości.

Wykonawcą robót budowlanych było konsorcjum: Przedsiębiorstwo AGAT S.A., z siedzibą w Koluszkach jako lider oraz ZRUG Sp. z o.o., z siedzibą w Poznaniu. W projekt budowy rurociągu zaangażowanych było ponad 100 podmiotów (wykonawców, podwykonawców, dostawców).

Korzyści dla gmin w tym i Boronowa

Jak zaznaczył inwestor, nowa magistrala to nie tylko szybszy i bezpieczniejszy transport paliw, ale i korzyści dla społeczności lokalnych. Projekt oznacza również zwiększenie budżetu gmin – o 2% podatku rocznego od wartości wybudowanej infrastruktury na jej terenie (od roku 2024). Gminy mogą zagospodarować tę kwotę dowolnie, wykorzystując na ważne dla społeczności lokalnej cele. Dodatkowo tam, gdzie było to możliwe realizując prace wykonawcy korzystali z usług świadczonych przez miejscowe i regionalne firmy.

Z inwestycji już w momencie je rozpoczęcia cieszył się wójt gminy Boronów, który wiązał z budową wielkiej nadzieje.

- Niewątpliwie jest to inwestycja o znaczeniu strategicznym dla PERN, ale i dla naszego państwa. Ta inwestycja jest też formą promocji naszej gminy. Ponieważ nazwa naszej miejscowości powtarza się w różnych informatorach i jest to dla nas bardzo ważne. Po zakończeniu inwestycji będziemy mieć wpływ do budżetu gminy od wartości tego rurociągu. Przesyłanie paliwa rurociągiem powinno też zmniejszyć liczbę autocystern, które jeżdżą po drogach naszej gminy - mówił nam Krzysztof Bełkot, wójt gminy Boronów.

Koncern Orlen podał, że napełnienie rurociągu Boronów-Trzebinia i pierwsze tłoczenie oleju napędowego odbyło się pod koniec ubiegłego roku. Obecnie trwa rozruch technologiczny. – Po jego zakończeniu, czyli na przełomie pierwszego i drugiego kwartału br. rozpocznie się regularny transport oleju napędowego. Natomiast uruchomienie pełnej funkcjonalności rurociągu, czyli przesyłu oleju napędowego i benzyn, planowane jest w trzecim kwartale tego roku - zapowiedział PKN Orlen.

Czym są Megainwestycje PERN?

Megainwestycje PERN to kompleksowy program rozbudowy infrastruktury krytycznej zarówno magistral takich jak rurociąg produktowy Boronów-Trzebinia, jak i zbiorników na ropę naftową i paliwa. Dotychczas zostało oddanych 20 magazynów na produkty naftowe o łącznej pojemności 574 tys. m3 oraz 590 tys. m3 pojemności na ropę naftową. Obecnie PERN jest w trakcie budowy kolejnych 8 zbiorników w 4 lokalizacjach oraz uruchomił przetarg na zaprojektowanie 3 magazynów w nadmorskiej bazie paliw w Dębogórzu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lubliniec.naszemiasto.pl Nasze Miasto