MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

A miało być tak pięknie

Marek Liberadzki
Tragiczny finał jednego z wypadków na obwodnicy. MAREK LIBERADZKI
Tragiczny finał jednego z wypadków na obwodnicy. MAREK LIBERADZKI
Nie pomogły interwencje samorządowców, nie pomogli posłowie. Znów usłyszeliśmy, że budowa obwodnicy rozpocznie się za rok, a na istniejącym jej fragmencie nie mamy co liczyć na bezpieczne skrzyżowania.

Nie pomogły interwencje samorządowców, nie pomogli posłowie. Znów usłyszeliśmy, że budowa obwodnicy rozpocznie się za rok, a na istniejącym jej fragmencie nie mamy co liczyć na bezpieczne skrzyżowania.

Dwa lata temu samorządowcy obiecywali, że budowa ruszy w roku następnym. W ubiegłym pisaliśmy, że drugi etap budowy obwodnicy, który połączy Lubecko z Kochanowicami miał ruszyć w roku bieżącym. Teraz znów usłyszeliśmy: za rok. Jak długo można wodzić cały powiat za nos?


Posłowie bez siły przebicia?

W Warszawie interesów naszego powiatu pilnuje teoretycznie aż dwóch posłów. Teoretycznie, gdyż zmiany na fotelu starosty i związane z tym polityczne gierki spowodowały, że Edward Maniura z Platformy Obywatelskiej przestał się udzielać w Lublińcu i okolicy. Obecnie bardziej jest zainteresowany wyborcami z okręgu częstochowskiego.

— Już jakiś czas temu doszedłem do wniosku, że ta kadencja Parlamentu jest dla obwodnicy stracona — tłumaczy się niemrawo poseł Maniura. — Spotkałem się z ministrem w sprawie obwodnic Lublińca i Krzepic. Otrzymałem odpowiedź, że w Krzepicach prace budowlane ruszą w połowie przyszłego roku, natomiast w Lublińcu mówi się o budowie w latach 2006-2008.

Poseł potwierdza, że decyzje o budowie obwodnic to decyzje polityczne przyznając tym samym, że siła przebicia naszych dwóch parlamentarzystów jest zbyt słaba. Twierdzi przy tym, że obwodnicą „na poważnie” zajął się dopiero w ubiegłym roku, gdyż wcześniej „był niepotrzebny”, nikt nie prosił go o interwencję.

Andrzej Grzesik z Samoobrony zasiadając w komisji orlenowskiej jest ostatnio zbyt zajęty wielką polityką, aby lobbować za szybkim rozpoczęciem inwestycji. Ale jest większym optymistą.

— Według mojej wiedzy, w tym roku miał się tylko odbyć przetarg, a roboty miały ruszyć w roku przyszłym. Wybory parlamentarne wręcz mogą przyśpieszyć całą inwestycję — uważa poseł rozmawiając z nami podczas obrad speckomisji.


Po co komu ronda?

Nie udało się również doprowadzić do zamontowania na istniejących już skrzyżowaniach obwodnicy rond. Pomysł starosty opierał się na wykorzystaniu prefabrykatów z tworzyw sztucznych, które niewielkim kosztem można postawić i przy równie niewielkich nakładach usunąć w razie potrzeby.
— W ten prosty sposób ruch na obwodnicy zostanie bezpiecznie wyhamowany, a przecież to właśnie nadmierna prędkość oraz nieostrożność kierowców są powodem wszystkich wypadków, które mają miejsca na obwodnicy — wyjaśnia starosta Joachim Smyła.

Drogowcy jednak wiedzą lepiej i postanowili, że w związku z „planowaną budową węzła drogowego” w Lubecku nie będą tam wprowadzane żadne zmiany. Skrzyżowanie z ulicą Skłodowskiej pozostanie po staremu, a na skrzyżowaniu śmierci, gdzie obwodnica spotyka się z trasą opolską, „do końca pierwszego półrocza” wybudowana zostanie sygnalizacja świetlna.
— Na nasze argumenty, że rozpędzona ciężarówka może nie zdążyć wyhamować przed skrzyżowaniem w Lipiu dyrekcja dróg krajowych i autostrad pozostała głucha — narzeka starosta.


Statystycznie rzecz biorąc

Policja, w której zawsze bardzo liczyły się liczby, procenty i statystyki, jest na razie zadowolona z „malejącej dynamiki” wypadków na obwodnicy.

— W drugim półroczu (już po zamontowaniu dodatkowych znaków ostrzegawczych — przyp. red) ilość wypadków wyraźnie zmalała — mówi nadkom. Andrzej Jegerczyk po lekturze wyrzuconych przez komputer statystyk.

Zmalała, co nie oznacza, że ich nie było. W sumie na drogach powiatu w ubiegłym roku zginęło 16 osób, z czego 3 na obwodnicy. Na jej skrzyżowaniach odnotowano w sumie 17 wypadków i 18 kolizji, w których rannych zostało 38 osób. W styczniu bieżącego roku odnotowano jedynie kilka kolizji. Jak ta statystyka będzie wyglądała za 11 miesięcy?


W roku 2003 na terenie powiatu doszło do 150 wypadków w których zginęły 24 osoby.
W roku 2004 doszło do 159 wypadków w wyniku których zginęło 16 osób, w tym:
* na skrzyżowaniu obwodnicy z trasą opolską odnotowano 11 wypadków i 8 kolizji, w których zginęły 2 osoby, a 27 zostało rannych
* na skrzyżowaniu obwodnicy z ulicą Skłodowskiej doszło do 2 wypadków i 1 kolizji, w których zginęła jedna osoba, a 4 zostały ranne
* na skrzyżowaniu obwodnicy z ulicą Oleską doszło do 4 wypadków i 10 kolizji, w których 7 osób zostało rannych.

od 7 lat
Wideo

Zamach na Roberta Fico. Stan premiera Słowacji jest poważny.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lubliniec.naszemiasto.pl Nasze Miasto