Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wiadukt na DW906 w Lublińcu to już tylko wspomnienie. Trwają przygotowania do budowy nowej przeprawy nad torami PKP

Piotr Ciastek
Piotr Ciastek
Wideo
od 16 lat
Do 2025 roku mają potrwać prace nad budową nowego wiaduktu na drodze DW 906 w Lublińcu. Stary wiadukt został już rozebrany. Trwają prace przygotowawcze do budowy jego następcy.

W Lublińcu nie ustają prace nad budową nowego wiaduktu w śladzie drogi wojewódzkiej nr 906. Choć stary wiadukt zniknął już na dobre, to na placu budowy wciąż coś się dzieje. Trwają przygotowania do postawienia nowego wiaduktu.

Ciężki sprzęt wywozi gruz z miejsca, w którym stał dotychczasowy wiadukt, a pracownicy wykonawcy szykują się do postawienia nowych przyczółków mostu.

Przypomnijmy, że wyburzony wiadukt został wybudowany w 1975 r., a większy remont wykonano w 1988 r. Zwiększony ciężki ruch i ciągła propagacja uszkodzeń przez kolejne lata spowodowało, że podjęto decyzję o całkowitej jego rozbiórce i budowie nowego obiektu, w tym samym miejscu.

Jak będzie wyglądał nowy wiadukt?

- Myślę, że nowy piękny obiekt zapewni nam bezpieczne funkcjonowanie najważniejszego obiektu w mieście, a w 2025 roku płynnie przejdziemy do budowy tunelu w ciągu ulicy Częstochowskiej, dzięki środkom przewidzianym w Krajowym Programie Kolejowym na takie inwestycje, czyli zastąpienia skrzyżowania drogi z koleją tunelem - mówił jeszcze w trakcie rozbiórki starego wiaduktu, Edward Maniura, burmistrz Lublińca.

Ze względu na technologię prac rozbiórkowych, w celu skrócenia czasu realizacji robót budowlanych, zaprojektowano budowę nowego wiaduktu drogowego w postaci stalowego przęsła łukowego z jazdą dołem (w części nadtorowej) oraz dwuprzęsłowych, ciągłych ustrojów belkowo-płytowych na dojazdach do łuku.

Przęsło nadtorowe wykonane zostanie w formie dwóch stalowych łuków o konstrukcji skrzynkowej, ze ściągiem blachownicowym, połączonych wzajemnie stalowymi stężeniami rurowymi o układzie krzyżowym.

Długość teoretyczna każdego z łuków wynosi 73,5 m, długość całkowita 76,2 m i wysokość 13,39 m. Do łuków, za pomocą wieszaków w układzie pionowym, podwieszona będzie stalowa konstrukcja pomostu z płytą żelbetową sprężoną podłużnie. Przęsło łukowe oparto za pośrednictwem łożysk garnkowych na masywnych, żelbetowych filarach ścianowych, posadowionych pośrednio za pomocą żelbetowych, wielkośrednicowych pali fundamentowych.

Umowa na rozbiórkę istniejącego obiektu i budowę nowego została podpisana 22 grudnia 2022 roku. Inwestycję realizuję ZDW w Katowicach, który otrzymał dofinansowanie w kwocie 30 mln z Programu Polski Ład. Wyłoniony w przetargu wykonawca firma Banimex z Będzina ma zrealizować wszystkie prace do 22 lutego 2025 roku. Koszt inwestycji to 42 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lubliniec.naszemiasto.pl Nasze Miasto