Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Lubliniec. Na budowę wiaduktu na DW906 w Lublińcu przyjechały elementy przęseł - zobacz zdjęcia

Piotr Ciastek
Piotr Ciastek
Na teren budowy nowego wiaduktu w ciągu ulicy Powstańców Śląskich w Lublińcu (DW 906) przyjechały pierwsze elementy konstrukcyjne nowych przęseł, na których osadzona zostanie nowa droga.

Zobacz zdjęcia -kliknij TUTAJ!

Przyjechały elementy przęseł nowego wiaduktu na Powstańców Śląskich

Nie w kwietniu, a już w marcu na budowę nowego wiaduktu nad torami kolejowymi w ciągu ulicy Powstańców Śląskich, dostarczono pierwsze elementy przęseł, które stworzą nowy most.

- Potężne metalowe konstrukcje wkrótce zostaną zamontowane na podporach, które już są gotowe. Prace postępują zgodnie z harmonogramem. Pogoda dopisuje i termin zakończenia prac jest realny - mówi burmistrz Lublińca, Edward Maniura.

Przypomnijmy, że inwestycja realizowana przez Zarząd Dróg Wojewódzkich rozpoczęła się w 2023 roku. Mieszkańcy musieli zrezygnować z dogodnego połączenia nad torami kolejowymi, bo stary wiadukt był w coraz gorszym stanie technicznym. Obecnie budowa jest już na półmetku. Prace nie mają na razie opóźnień. Sama inwestycja jest bardzo wyczekiwana przez mieszkańców, bo było to jedyne połączenie dwóch części Lublińca nad przebiegającymi przez miasto torami kolejowymi.

Główne przęsło nowego mostu ma mieć 72 m długości. Droga będzie miała zupełnie inne parametry od wiaduktu, który został rozebrany. Nowy wiadukt będzie też dwukrotnie szerszy od poprzedniego.

Nowy wiadukt będzie pełnił funkcję nie tylko praktyczną, czyli będzie służył kierowcom i pieszym, ale i ma być atrakcyjny architektonicznie, co podkreślić ma planowana iluminacja składająca się z 18 reflektorów.

Budowa wiaduktu ma się zakończyć w 2025 roku i nie nałoży się na inną przygotowywaną już budowę "tunelu" na ulicy Częstochowskiej.

Jak będzie wyglądał nowy wiadukt?

Ze względu na technologię prac rozbiórkowych, w celu skrócenia czasu realizacji robót budowlanych, zaprojektowano budowę nowego wiaduktu drogowego w postaci stalowego przęsła łukowego z jazdą dołem (w części nadtorowej) oraz dwuprzęsłowych, ciągłych ustrojów belkowo-płytowych na dojazdach do łuku.

Przęsło nadtorowe wykonane zostanie w formie dwóch stalowych łuków o konstrukcji skrzynkowej, ze ściągiem blachownicowym, połączonych wzajemnie stalowymi stężeniami rurowymi o układzie krzyżowym.

Długość teoretyczna każdego z łuków wynosi 73,5 m, długość całkowita 76,2 m i wysokość 13,39 m. Do łuków, za pomocą wieszaków w układzie pionowym, podwieszona będzie stalowa konstrukcja pomostu z płytą żelbetową sprężoną podłużnie. Przęsło łukowe oparto za pośrednictwem łożysk garnkowych na masywnych, żelbetowych filarach ścianowych, posadowionych pośrednio za pomocą żelbetowych, wielkośrednicowych pali fundamentowych.

Umowa na rozbiórkę istniejącego obiektu i budowę nowego została podpisana 22 grudnia 2022 roku. Wyłoniony w przetargu wykonawca firma Banimex z Będzina ma zrealizować wszystkie prace do 22 lutego 2025 roku. Koszt inwestycji to 42 mln zł.

Miasto przypomina również, że na czas remontu wiaduktu ruch samochodowy kierowany jest na ul. Droniowicką i ul. Częstochowską. Piesi mogą z kolei przemieszczać się po mieście za pomocą zastępczej komunikacji zbiorowej. Ruch rowerowy kierowany jest natomiast na przejazd kolejowy w ciągu ul. Częstochowskiej i ulicami: Podmiejską, Częstochowską, Paderewskiego, Plebiscytową i Cmentarną.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lubliniec.naszemiasto.pl Nasze Miasto