Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Spotkanie z członkami Rad Rodziców. Rozpoczęły się szkolenia

Gabriel Kessner
Bogdan Brol jest współzałożycielem Forum Rad Rodziców
W Gimnazjum w Strzebiniu odbyło się spotkanie członków Rad Rodziców z Koszęcina, Strzebinia, Boronowa, Sadowa oraz delegacji nauczycieli i dyrekcji Szkoły Podstawowej w Kaletach. Spotkanie to było inauguracją cyklu szkoleń dla rodziców, któremu patronuje Fundacja "Rodzice Szkole". Prowadzeniem inauguracyjnego szkolenia podjęła się Maria Szpilowska, prezes tej Fundacji.

Za naczelny cel spotkania z rodzicami, z członkami Rad Rodziców, Maria Szpilowska postawiła prezentację oraz uświadomienie im kompetencji i możliwości oddziaływania na szkołę, na tok wychowawczy i dydaktyczny. Oparła się tu m.in. na doświadczeniach I edycji konkursu Fundacji "Rodzice Szkole", który przebiegał pod hasłem "Co Ty możesz zrobić dla swojej szkoły?". Druga edycja tego konkursu skierowana jest do przedstawicieli Samorządów Uczniowskich i Rad Rodziców. Maria Szpilowska wraz Bogdanem Brolem należą do współzałożycieli Ogólnopolskiego Forum Rad Rodziców i Organizacji Rodzicielskich. Wspólnie wyjaśniali podłoże i podstawy powstania tej organizacji. - Bieżący rok rozpoczął się szeregiem działań na rzecz demokratyzacji systemu oświaty i uspołecznienia polskiej szkoły podjętych przez środowiska rodziców - tytułem wprowadzenia powiedziała Maria Szpilowska. - Powstanie zalążka Forum jest wstępem do podjęcia działań na rzecz szerokiej integracji środowisk rodzicielskich działających na polu oświaty. Kolejnym krokiem jest wystąpienie do Ministra Edukacji Narodowej z prośbą o zapoczątkowanie prac prowadzących do jednoznacznego określenia czynności prawnych, które mogą być podejmowane przez rady rodziców jako organy szkół nieposiadające osobowości prawnej. Podobny wniosek skierowany zostanie do prezesa ZUS-u dotyczący ustalenia jednolitych zasad, obowiązujących rady rodziców szkół publicznych, w sprawach dotyczących odprowadzania składek ZUS.

Forum opiniować będzie rządowy projekt ustawy o systemie informacji oświatowej i zwróci się do Marszałka Sejmu RP, Prezesa Rady Ministrów, Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzecznika Praw Dziecka z prośbą o uwzględnienie tej opinii w toku prac legislacyjnych. Wystąpi przy tym z apelem w sprawie zakresu danych osobowych dzieci i uczniów gromadzonych w Systemie Informacji Oświatowej - prowadzący spotkanie sprecyzowali najbliższe cele.
Istotną częścią spotkania-szkolenia stały się praktyczne ćwiczenia z rozpoznaniem stanu wiedzy i świadomości członków Rad Rodziców w zakresie ich kompetencji. Wspólnie omawiano i konfrontowano więc stopień wiedzy o tym co może robić Rada Rodziców, do czego ma prawo, jakie są najważniejsze kompetencje Rady Rodziców realizowane wspólnie z Radą Pedagogiczną.
W dyskusji rodzicielskie delegacje z lublinieckich szkół wykazały się niezmiernie dużą wiedzą i świadomością swych praw i możliwości. Rodzice z Sadowa, Koszęcina, Boronowa i Strzebinia mówili o swoim uczestnictwie w opiniowaniu pracy szkoły i ocenie pracy nauczycieli, przy pracach nad budżetem szkolnym, uchwalaniu programów profilaktyki szkoły dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów. Mówiono też o sprawach organizacyjnych samych Rad Rodziców, wyborach do rad, o tworzeniu statutu, o wpływie na gospodarkę finansową i gospodarowanie środkami finansowymi rad rodziców. Akcentowano przy potrzebę wzmożonej aktywności rodziców w działaniach na rzecz pozyskiwania środków finansowych dla szkół.
Maria Szpilowska zaznaczyła, iż błędem jest stawianie przez niektóre rady rodziców na konfrontację z dyrekcjami szkół. - Proces oświatowy i wychowawczy opiera się na wielu czynnikach. Jego skuteczność zależy od zaangażowania i aktywności wszystkich jego uczestników, a więc szkoły, czyli nauczycieli, rodziców a także świadomych swych praw a przede wszystkim obowiązków uczniów - skwitowała. Wszystkie te organy powinny ze sobą współpracować. Do stworzenia właśnie szerokiej platformy współpracy Rad Rodziców w skali kraju dąży nowo tworzona organizacja - Forum. Pozycję rodziców należy bowiem budować na zasadzie partnerstwa. Z korzyścią dla rad jest utrzymanie ich niezależności, ale także przy utrzymanie szerokiej współpracy, tak dotyczącej procesu wychowawczego jak i edukacyjnego, z dyrekcją i nauczycielami.
- Stwierdzić można, iż osiągnięcia szkoły i wyniki nauczania uczniów są wręcz proporcjonalne do stopnia zaangażowania rodziców - prowadząca przytoczyła wyniki jednego z badań dotyczących roli i miejsca rodziców i nauczycieli w procesie oświatowym.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lubliniec.naszemiasto.pl Nasze Miasto